ZS1BP_PEPS Pedagogická psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 13:55–14:40 učebna 35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogická psychologie navazuje na psychologické poznatky z obecné psychologie, psychologie duševního vývoje a sociální psychologie. Rozšiřuje teoretické základy a jejich využití v práci učitele o psychologické základy teorií učení, vyučování a výchovy. Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- porozumět a vysvětlit teorie učení;
- použít informace o vyučování, učení a výchově v praxi učitele;
- interpretovat poznatky z kurzu na vlastní učební proces;
- rozšířit své poznaky o teorii učení, zákonitosti a druhy učení; vyučování a výchovné postupy a prostředky;
Osnova
  • 1. Pedagogická psychologie, její metody, užití v praxi učitele.
  • 2. Teorie učení, psychologické směry a koncepce.
  • 3. Učení a jeho druhy. Motivace, zpětná vazba, transfer a interference.
  • 4. Psychologie tvořivosti a inteligence.
  • 5. Příčiny neprospívání žáků.
  • 6. Styly učení, strukturování učiva, učební strategie, pojmové mapování
  • 7. Psychologie výchovy, prostředky výchovy, odměna a trest, sebevýchova, způsoby výchovy.
  • 8. Osobnost žáka. Poruchy učení a chování žáků, zvládání školní zátěže
  • 9. Osobnost učitele, učitelský stres, burn-out.
  • 10. Klima školní třídy a školy.
Literatura
    povinná literatura
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
    doporučená literatura
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 80-85867-94-X. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
Výukové metody
přednášky, četba
Metody hodnocení
písemná zkouška (65 % úspěšnost)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019.