ZeD017 Geoinformační a kartografické nástroje v geografickém vzdělávání 2

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/0/2. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Hana Pokorná, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Radovan Šikl, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Hana Pokorná, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je seznámit studenty s aktuální terminologií a metodologií výzkumů kognitivní kartografie, s problematikou vývoje a výzkumu kartografické a geoinformační gramotnosti. Představeny budou výzkumy v oblasti kartografie a geoinformatiky, pedagogiky a psychologie se souvztažností k problematice rozvoje kartografické a geoinformační gramotnosti.
Osnova
  • Studenti se seznámí s problematikou vnímání prostoru a zpracování obrazových informací, se základními směry kognitivní kartografie. Podrobně bude představen i vybraný experiment z oblasti kognitivní kartografie se zapojením studentů do jeho vzorového řešení. Pozornost bude věnována kartografickým dovednostem v kontextu vizuální gramotnosti, kognitivního vývoje a prostorového vnímání a postavení kartografických dovedností v kurikulárních dokumentech. Osnova: 1. Zrakové a mentální vnímání prostoru a jeho neformální a formální grafický záznam 2. Kognitivní kartografie, základní směry výzkumu, sestavení experimentu a jeho realizace. 3. Kartografická a geoinformační gramotnost. 4. Kartografické dovednosti v kurikulárních dokumentech.
Výukové metody
seminář, samostatná práce
Metody hodnocení
Splnění dílčích úkolů: 1. Zpracování diskusního textu kriticky hodnotícího min. dvě výzkumné studie na zadané téma (výběr dle zadání učitele). 2. Sestavení a prezentace návrhu didaktické transformace vybraného tématu z problematiky výuky kartografie a geoinformatiky na ZŠ nebo SŠ.
Informace učitele
Šikl, R. (2012). Zrakové vnímání. Praha: Grada Publishing Blaut, J. M. (1997). The mapping abilities of young children: Children can. Annals of American Geographers, vol. 87, pp. 152–158. Liben, L. S, a Downs, R. M. (1991). The role of graphic representations in understanding the world. In R. M. Downs, L. S. Liben a D. S. Palermo (Eds.) Visions of aesthetics, the environment, and development: The legacy of Joachim Wohlwill. Hillsdale, NJ: Erlbaum, pp. 139–180. Lillesand, T. M. a Kiefer, R. W. (1999). Remote sensing and image interpretation. 4th edn., New York: John Wiley and Sons. Muir, M. a Blaut, J. (1969). The use of aerial photographs in teaching mapping to children in first grade: An experimental study. The Minnesota Geographer, vol. 22, pp. 4–19. Ottosson, T. (1987). Map-reading and wayfinding. Goteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis. Piaget, J. a Inhelder, B. (1956). The Child's Conception of Space. London: Routledge and Kegan Paul. Stea, D. a Blaut, J. (1973). Some preliminary observations on spatial learning in school children. In R. M. Downs and D. Stea (Eds.) Image and Environment. Chicago: Aldine Svatoňová, H. a Rybanský, M. (2014). Digital children observe the digital earth from above: How they read aerial and satellite images? In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, vol 18. Malaysia: ISDE, p. 7.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.