PdF:ASPG_OSRO Osobnostní rozvoj - Informace o předmětu
ASPG_OSRO Osobnostní rozvoj
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/15/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Petr Soják, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Michovská, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Andrea Poslt (cvičící) - Garance
- Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ASPG_OSRO/01: So 24. 2. 10:15–11:55 učebna 33, 13:00–17:25 učebna 33, Pá 16. 3. 8:25–11:55 učebna 33, 13:00–16:30 učebna 33, P. Soják
ASPG_OSRO/02: So 24. 2. 10:15–11:55 kancelář vyučujícího, 13:00–17:25 kancelář vyučujícího, Pá 16. 3. 8:25–11:55 kancelář vyučujícího, 13:00–16:30 kancelář vyučujícího, V. Michovská - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Asistent pedagoga (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět Osobnostní rozvoj nabízí studentům zažít techniky, které jim pomohou uchopit sebe sama v kontextu práce s lidmi. Tím získají vlastní zkušenost z konkrétních sebepoznávacích aktivit, což jim nabídne nový pohled na možnosti své profese, náhled na řešení konfliktních situací, komunikaci v „já formě“, přijímání a dávání zpětné vazby. Vedle toho získají paletu aktivit, které mohou sami aplikovat se svou cílovou skupinou za účelem osobnostně-sociálního rozvoje.
- Osnova
- Studenti se během tří blokových setkání seznámí s technikami a nástroji pro sebepoznání, seberozvoj, a reflexi praxe. Semináře budou mít sebezkušenostní charakter (diskuse, techniky, zpětná vazba skupiny, skupinová práce apod.). První dvě setkání jsou zaměřena na techniky pro poznání sebe sama v kontextu pomáhající profese, třetí setkání se zaměřuje na vnímání sebe ve vztahu k druhým ve skupině.
- Literatura
- LAZAROVÁ, Bohumíra a Jan KOLÁŘ. Osobnostní příprava studentů pedagogických oborů. In KNOTOVÁ, Dana, Lenka HLOUŠKOVÁ a Kateřina ZAVADILOVÁ. Trendy v přípravě pedagogických pracovníků. Brno: Konvoj, 2007, s. 170-177, 201 s. ISBN 978-80-7302-133-7. info
- PROKOPOVÁ, Alice. Jak se "zraje" budoucím pedagogům (Osobnostní příprava očima studentů). In Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2000, s. 199-206. ISBN 80-85931-87-7. info
- PROKOPOVÁ, Alice. Osobnostní příprava studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ. In Učitel v demokratické škole. 1994. vyd. Brno: Paido, 1994, s. 24-29. ISBN 80-901737-1-3. info
- Výukové metody
- teoretická příprava
- Metody hodnocení
- Studenti se během tří blokových setkání naučí skrz jednotlivé techniky reflektovat svou práci v kontextu pomáhající profese, na kterou jsou v rámci kurzu připravováni. Předmět nabízí zažít techniky, při kterých pojmenují své silné a slabé stránky, svá očekávání a obavy od práce ve výchovně vzdělávacím procesu a možnosti, jak s těmito poznatky efektivně zacházet. Studenti získají specifické dovedností podporujících výchovně vzdělávací cíle a to především v oblasti komunikace, podpory kooperace, sebeprezentace a kreativity. Podmínkou absolvování předmětu je aktivní účast na seminářích a odevzdání závěrečné seminární práce. Kniha/film/člověk, který mě v životě posunul. (2 - 3 normostrany)
- Informace učitele
- BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6. CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 199 s. FINCHER, Susanne F. Vytváření mandaly: cesta poznání léčení a sebevyjádření [praktická kniha pro vytváření a výklad léčivých kruhových obrazců. V Praze: Pragma, 1997. 204 s. FREUD, Sigmund. Výklad snů: o snu. Vyd. 1. Praha: Jiří Kocourek, 1998. 711 s. KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese [Kopřiva, 2000]. 4. vyd. Praha: Portál, 2000. 147 s. KUNEŠ, David. Sebepoznání. Praha: Portál, 2009. 152 s. ROBERTS, Jeff a Malcolm PINES. Skupinová analýza v praxi. Translated by David Holub. Vyd. 1. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1998. 183 s. ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 292 s. ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 175 s. ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001. 246 s. VALENTA, Milan. Dramaterapie. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 2001. 150 s. VALENTA, Josef. Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí dětí a dospělých (Obsaž.) : Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. YALOM, Irvin D. Pohled do slunce. Praha: Portál, 2014. 208 s. YALOM, Irvin D. Teorie & praxe skupinové psychoterapie. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1999. 704 s.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/ASPG_OSRO