PdF:BIp029 Pěstitelské práce pro učitele - Informace o předmětu
BIp029 Pěstitelské práce pro učitele
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
- Garance
- Mgr. Kateřina Ševčíková
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Ševčíková
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- BIp029/01: Út 8:25–10:05 Botanická zahrada Kejbaly, K. Ševčíková
BIp029/02: Po 11:10–12:50 Botanická zahrada Kejbaly, K. Ševčíková - Předpoklady
- Předmět zahrnuje výuku v podobě cvičení. Ve cvičení se studenti seznámí se základními vědomostmi a dovednostmi související s pěstováním vybraných zahradních rostlin. Studenti se seznámí s funkcí fakultní výukové zahrady a významem zahrad pro výchovně-vzdělávací proces na základní škole, seznámí se s potřebnými pomůckami a nářadím, s doporučovanými pěstovanými rostlinami na základní školy. Rozšíří si základní znalosti a dovednosti o pěstování zeleniny, ovocných, okrasných, polních a plevelných rostlinách. Své znalosti a dovednosti si studenti ověří v rámci projektové výuky nebo integrované tematické výuky, kdy budou pracovat s dětmi 2. stupně ZŠ na fakultní výukové zahradě. Výuka je doplněna o praktické pokusy a pozorování v přírodě, které jsou navrženy tak, aby bylo možné je realizovat i s omezeným přístrojovým vybavením a ukázat možnosti využití pro základní vzdělávání.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu bude student schopen: - provádět fenologická pozorování v průběhu jarních a letních měsíců; - provádět běžné činnosti související s péčí o fakultní výukovou zahradu v jarním období; - zajistit základní podmínky a postupy pro pěstování vybraných zahradních rostlin; - poznat a uživatelsky třídit zeleninu, ovocné, okrasné, polní a plevelné rostliny; - navrhnout osevní plán kombinovaného záhonu realizovatelný se žáky 2. stupně ZŠ; - provádět a organizovat péči o kombinovaný záhon se žáky 2. stupně ZŠ; - pracovat s odbornou studijní literaturou zaměřenou na pěstování, využívání a zpracovávání zahradních rostlin; - používat vhodné pracovní pomůcky, nástroje, nářadí a provádět jejich údržbu; - dodržovat technologickou kázeň, zásady hygieny a bezpečnosti práce, poskytne první pomoc při úrazu na zahradě, popř. při styku s jedovatými, alergenními či jinak nebezpečnými rostlinami.
- Osnova
- Osnova cvičení: 1. Seznámení s fakultní výukovou zahradou, zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na zahradě; 2. Funkce školní zahrady a její význam pro vzdělávání na základní škole, uspořádání, vybavení a organizace práce na zahradě; 3. Zelenina - pěstování, zdravotní význam, plánování a organizace práce na zahradě; 4. Zelenina – osivo a sadba, uživatelské třídění, střídání plodin, stavby (skleník, fóliovník, pařeniště) – nácvik pracovních dovedností – výsev, předpěstování, pikýrování, výsadba; 5. Ovocné rostliny – dělení, původ, popis, třídění, rozmnožování, - nácvik pracovních a pěstitelských dovedností – ošetřování ovocných rostlin (řez, roubování, očkování); 6. Praktická výuka na fakultní výukové zahradě – předseťová úprava zelinářských a okrasných záhonů, nácvik dovedností - hrabání, odplevelování, vyměřování; 7. Polní plodiny – obilniny, okopaniny, luskoviny, olejniny, přadné rostliny, pícniny; 8. Základy květinářství – význam a využití, množení, pěstování okrasných rostlin – letničky, dvouletky, trvalky, cibulnaté a hlíznaté, okrasné dřeviny; 9. Praktická výuka na fakultní zahradě – práce s dětmi základních škol; 10. Exkurze – Centrum léčivých rostlin Lékařské fakulty MU; 11. Praktická výuka na školní zahradě – výsev a výsadba zelenin na fakultní výukové zahradě; 12. Plevelné rostliny a jejich význam a využití.
- Literatura
- povinná literatura
- STRUMHAUS, Zbyněk a Alena ZEMANOVÁ. Pěstitelské práce pro studium učitelství v 1.-4. ročníku ZŠ. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1988.
- STRUMHAUS, Zbyněk a Alena ZEMANOVÁ. Kurs pěstitelských prací pro studium učitelství 1.-4. ročníku ZŠ. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1981.
- KINCL, Miloslav. Základy rostlinné výroby pro učitele. Ostrava: Pedagogická fakulta, 1989.
- DYTRTOVÁ, Radmila. Pěstitelství : pro 6.-9. ročník základních škol. Druhé, upravené vydání. Praha: Fortuna, 2003, 111 stran. ISBN 8071688576. info
- Klíč ke květeně České republiky. Edited by Karel Kubát. Vyd. 1. Praha: Academia, 2002, 927 s. ISBN 8020008365. info
- VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
- doporučená literatura
- DAWLING, Pam. Sustainable market farming: intensive vegetable production on a few acres. Gabriola Island: New Society Publishers, c2013. ISBN 978-0-86571-716-9.
- SLIPKA, Jiří, Miroslav SLÍPKA a Jiří PETERKA. Pokusy a praktické práce v pěstitelských pracích. 2., upr. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1997. ISBN 80-7040-231-8.
- Kompletní návod k vytvoření ekozahrady a rodového statku. Photo by Jaroslav Svoboda. Vyd. 1. Praha: Smart Press, 2009, 341 s. ISBN 9788087049280. info
- A-Z encyklopedie zahradních rostlin. Edited by Christopher Brickell, Translated by Věra Bidlová. Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 2008, 1128 s. ISBN 9788024220697. info
- DOSTÁLEK, Petr. Česká biozahrada. Olomouc: Fontana, 2000, 184 s. ISBN 808617946X. info
- KLIKOVÁ, Gabriela. Biozahrada. 1. vyd. Praha: Zemědělské nakladatelství Brázda, 1992, 383 s. ISBN 8020902104. info
- neurčeno
- MEIXNER-KATZMANN, Karoline. Therapieraum Garten: Kinder fördern in und mit der Natur. [Okříšky: Chaloupky], c2014. ISBN 978-80-905613-7-3.
- HAUBENHOFER, Dorit. Gartentherapie: Theorie - Wissenschaft - Praxis. [Brno: Lipka], c2013. ISBN 978-80-87604-41-0.
- ŠKARDOVÁ, Pavlína a Ondřej ŠKARDA. Pěstitelské práce 2: pro obor Učitelství pro 1. stupeň základních škol. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1195-4.
- ŠKARDOVÁ, Pavlína a Ondřej ŠKARDA. Pěstitelské práce 1: pro obor Učitelství pro 1. stupeň základních škol. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1194-6.
- HIEKE, Karel. Atlas pokojových rostlin. Translated by Petra Nerandžičová, Illustrated by Miroslav Pinc, Photo by Hele. České přeprac. a dopl. vy. Praha: Jan Vašut, 2003, 624 s. ISBN 8072361872. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, praktické činnosti, instruktáž, exkurze.
- Metody hodnocení
- Průběžně: - účast alespoň na 10 cvičeních (80% účast); - zpracování fenologického kalendáře (kalendář přírody); - příprava a realizace výukového programu se žáky 2. stupně ZŠ na fakultní výukové zahradě; - student prokáže dovednost aplikovat nabyté vědomosti a dovednosti při praktických činnostech na fakultní výukové zahradě. Na závěr: - student během praktického zkoušení a zápočtového testu prokáže dovednost rozpoznat základní zástupce jednotlivých skupin zahradních rostlin (zelenina, ovocné rostliny, okrasné rostliny, léčivé rostliny, bylinky, plevelné rostliny, polní plodiny).
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/BIp029