CJ2MP_JKCi Komunikace s cizincem

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Jiné omezení: Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů.
Cíle předmětu
Studenti vysvětlí základní zásady komunikace s cizincem. Rozumí pojmu interkulturní senzitivita a jsou v tomto ohledu připraveni se nadále rozvíjet. Rozumí specifikům komunikace se žákem cizincem a s dospělým cizincem. Osvojí si základní principy verbální (mluvené i písemné) i neverbální komunikace s cizincem.
Osnova
  • 1. Obecné zásady komunikace s cizincem. 2. Interkulturní senzitivita – teorie a praxe. 3. Specifika komunikace se žákem-cizincem. 4. Specifika komunikace s dospělým cizincem. 5.–6. Neverbální komunikace – kulturní universalia a specifika (piktogramy; prostředky parajazykové; řeč těla – mimika, gestika, proxemika, haptika, zrakový kontakt ad.). 7.–8. Verbální komunikace – písemná (způsoby oslovení; tykání x vykání). 9. Verbální komunikace – mluvená; podávání informací a instruování. 10.–11. Problémová témata a tabu v jednotlivých kulturách. 12. Odlišné vnímání kulturních specifik.
Literatura
  • PRŮCHA, Jan. Etnoped agogika. Pedagogika , roč. 52, 2002, s. 195 – 205. ISSN 2336 - 2189
  • HÁDKOVÁ, Marie – JINDRÁČEK, Václav. Princip názornosti ve výuce českého jazyka a literatury . 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2012. 142 s. ISBN 978-80-7414-469-1.
  • HEINZOVÁ, Kristina. Intercultural communication . 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2001. 71 s. ISBN 80-7248-120-7.
  • KUROWSKI, Martina. Žák uprchlík v českém systému vzdělávání: případová studie. Speciální pedagogika. 2013, roč. 1, č. 1, s. 64 – 76
  • Studijní literatura a studijní pomůcky BOČÁNKOVÁ, Milena. Intercultural communication: typical features of the Czech, British, American, Japanese, Chinese and Arab cultures . Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2006. 142 s. ISBN 80-245-1081-2.
  • KROPÁČOVÁ, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem. Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. info
  • PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 199 s. ISBN 80-7178. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 211 s. ISBN 8085866722. info
Výukové metody
Typ výuky: seminář. Přednáškové vstupy, společná diskuze, simulování modelových situací.
Metody hodnocení
Příprava referátu (k jedné z vybraných dílčích oblastí tématu komunikace s cizincem). Výstup na semináři spočívající v aplikaci získaných vědomostí v praxi a následném rozboru modelové komunikační situace.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/CJ2MP_JKCi