CJ3BP_JPJS Seminář k aktuálním problémům jazykové správnosti

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předpokládá se znalost Pravidel českého pravopisu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto semináře je naučit studenta vymezit kultivovanou formu národního jazyka v komunikaci mluvené i psané, navázat na jazykovědné disciplíny Úvod do studia českého jazyka a Fonetika a fonologie českého jazyka a zaměřuje se na otázky jazykové správnosti v současných jazykových projevech, prohloubit dosavadní znalosti o jazyce, vysvětlit pojetí jazykové správnosti v pravopise, morfologii, popř. v jiných jazykových rovinách.
Výstupy z učení
Na konci tohoto semináře bude student schopen vymezit kultivovanou formu národního jazyka v komunikaci mluvené i psané. Předmět navazuje na jazykovědné disciplíny Úvod do studia českého jazyka a Fonetika a fonologie českého jazyka a zaměřuje se na otázky jazykové správnosti v současných jazykových projevech. V prvních seminářích se předpokládá prohlubování dosavadních znalostí o jazyce. Následovat bude vysvětlení pojetí jazykové správnosti v pravopise, morfologii, popř. v jiných jazykových rovinách a hodnocení některých často diskutovaných jevů jako jazykově správných x nesprávných. Součástí seminářů budou i jazykové korektury textu.
Osnova
  • 1. Jazyk, jazykový systém. Jazykové roviny, jazykovědné disciplíny. 2. Problém spisovnosti x nespisovnosti. Jazyková správnost. Norma, kodifikace. Kodifikační příručky a práce s nimi. 3. Grafická stránka jazykových projevů. Český pravopis. Pravopis a jazyková správnost. 4. Morfologická stránka jazykových projevů. Jazyková správnost v morfologii. Proměny v kodifikaci dříve a dnes. 5. Nejčastější odchylky od jazykové správnosti v současných psaných textech. Možné příčiny jazykových odchylek. 6. Nejčastější odchylky od jazykové správnosti v žákovských a studentských pracích, jejich příčiny. Možnosti jejich odstranění. 7. Pravopisné a lexikální korektury textů.
Literatura
  • KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
  • Spisovnost a nespisovnost dnes : sborník příspěvků z mezinárodní konference Spisovnost a nespisovnost v současné jazykové a literární komunikaci, Šlapanice u Brna 17.-19. ledna 1995. Edited by Rudolf Šrámek. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 261 s. ISBN 8021013044. info
  • BALHAR, Jan. O češtině každodenní. 1. vyd. Brno: Blok, 1984, 286 s. URL info
  • DANEŠ, František. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Vydání 1. Praha: Academia, 1997, 292 stran. ISBN 8020006176. info
  • HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ, Eva MINÁŘOVÁ, Květoslava KLÍMOVÁ, Karla ONDRÁŠKOVÁ a Ivana KOLÁŘOVÁ. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy. 1. vyd. Brno: Nová škola, 2001, 108 s. ISBN 80-7289-032-8. info
Výukové metody
Typem výuky je seminární cvičení. Seminář, aktivní analytická práce studentů při rozboru textů, aktivní syntetická práce studentů při výkladu jazykových jevů, diskuse o odborných problémech předmětu. Výuka bude probíhat formou jazykových a pravopisných cvičení ústních a písemných. Součástí ukončení je odevzdání seminární práce. Pracovní materiály se budou zadávány v prvním semináři.
Metody hodnocení
Četba zadaných odborných textů (+ krátká prezentace vybraného textu na semináři). Znalosti budou ověřovány průběžnými písemnými testy v každém semináři,součástí seminářů budou také ústní výstupy studentů zaměřené na pěstování jejich učitelských dovedností. Test obsahuje 20 krátkých úkolů, student musí zvládnout 80 % z nich.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz
Studijní literatura bude průběžně aktualizována. Základní literatura: KARLÍK, P. a kol. Příruční mluvnice češtiny. Praha :Lidové noviny, 2003. ISBN: 80-7106-134-4. Pravidla českého pravopisu.Praha :Academia, 2001. ISBN: 80-200-0475-0 KALANDRA, F., ONDRÁŠKOVÁ, K., STRAKOVÁ, H. Pravopis nejen pro školu I.Brno: MU- SURSUM, 2004. ISBN: 80-210-3567-6, ISBN: 80-7323-098-4. KALANDRA, F., ONDRÁŠKOVÁ, K., STRAKOVÁ, H. Pravopis nejen pro školu I.Brno: MU- SURSUM, 2004. ISBN: 80-210-3920-5, ISBN: 80-7323-119-0.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/CJ3BP_JPJS