PdF:CJp054 Průvodce dějinami čes. lit. - Informace o předmětu
CJp054 Průvodce dějinami české literatury pro bakaláře
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Miroslav Chocholatý, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJp054/01: Čt 9:20–11:00 učebna 30, M. Chocholatý
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Formou vybraných kapitol rozšiřuje (a také systematizuje) dosavadní poznatky o významných událostech v domácím literárním životě v 19. a 20. století. Předmět studentům nabízí možnost prohloubení a systematizace znalostí z dějin české literatury. Cílem je také umožnit posluchačům dobrou orientaci v spektru dostupné sekundární literatury, zejména pak v oblasti nových poznatků o daném tématu. Studenti budou schopni objasnit vývoj literárních směrů a proudů v daném období české literatury. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných literárních osobností daného období. Budou schopni interpretovat literární díla a obhájit a podpořit své názory literárně vědnými znalostmi. Studenti si budou prohlubovat znalost literárních směrů a proudů ve vývoji české literatury a také základní znaky jejich poetik.
- Osnova
- Vybrané kapitoly z dějin české literatury 19. a 20. století. 1. Problematika českého romantismu (Máchův Máj). 2. Počátky realismu v české próze (nad tvorbou Boženy Němcové). 3. Generace májovců (nad poezií Jana Nerudy). 4. Problematika českého symbolismu (nad tvorbou Otokara Březiny a Antonína Sovy). 5. Expresionismus v české próze 20. století. (Richard Weiner, Jakub Deml, Ladislav Klíma) 6. Poetismus (nad tvorbou Vítězslava Nezvala). 7. Psychologické prózy 30. a 40. let 20. století (nad tvorbou Jaroslava Havlíčka, Egona Hostovského a Jarmily Glazarové). 8. Prózy noetické skepse (nad tvorbou Karla Čapka). 9. Skupina 42. 10. Židovská tematika v poválečné literatuře (tematika holocaustu): Arnošt Lustig, Ladislav Fuks) 11. Vladimír Holan – typ meditativní poezie. 12. Bohumil Hrabal a Vladimír Páral – dva protikladné typy české prózy 60. let 20. století.
- Literatura
- Výukové metody
- Studenti si formou přednášek (výklad, diskuze) budou prohlubovat a systematizovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury a také specifičnost jejich poetik. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
- Metody hodnocení
- Důraz bude kladen na studentovu práci v hodině, na jeho schopnosti dílo zhodnotit, srovnat v kontextu současné domácí i světové tvorby a formulačně přesně i odborně umět své argumenty obhájit.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/CJp054