PdF:FC5034 Pedagogická diagnostika - Informace o předmětu
FC5034 Pedagogická diagnostika
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 1/0/0. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC5034/01: So 10. 3. 14:50–16:30 učebna 2, So 5. 5. 9:20–11:00 učebna 2, J. Válek
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Vzdělávacími cíli předmětu jsou základní vědomosti s porozuměním o pedagogické diagnostice se zaměřením na didaktickou diagnostiku; dále pak základní reproduktivní dovednosti aplikace hlavních typů didaktických diagnostických metod a nástrojů. Mezi hlavní vzdělávací obsahy patří pojmy jako diagnostika a diagnóza; ústní, písemná a experimentální zkouška; didaktický test; pozorování, rozbor práce žáků atd.
Vědomosti: Pedagogická a didaktická diagnostika; třídění diagnostik; požadavky na diagnostiku; ústní a písemná zkouška; experimentální zkouška; didaktický test; pozorování; dotazník; rozhovor; speciální pedagogické diagnostické metody a nástroje; hodnocení a klasifikace.
Dovednosti: provádět základní diagnostické aktivity; sestavit a realizovat ústní, písemnou a experimentální zkoušku; vytvořit, administrovat a vyhodnotit didaktický test; sestavit a aplikovat rozhovor; hodnotit a klasifikovat žákovské vědomosti a dovednosti.
Postoje: akceptovat význam pedagogické diagnostiky ve vzdělání a výchově; osvojit si hodnoty objektivity a spravedlnosti hodnocení žáků; uznat etické zásady pedagogické diagnostiky. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- vytvářet a aplikovat základní pedagogické diagnostické metody a nástroje
- rozlišovat klasifikovat diagnostické konstrukty a přiřadit k nim vhodné diagnostické metody a nástroje
- akceptovat a dodržovat odborné a etické požadavky na tvorbu a aplikaci diagnostických metod a nástrojů - Osnova
- 1. Pedagogická a didaktická diagnostika; diagnóza; diagnostické aktivity; hodnocení; klasifikace.
- 2. Třídění diagnostik; předmět pedagogické diagnostiky; funkce diagnostiky; etapy diagnostiky.
- 3. Požadavky na diagnostiku; validita a reliabilita; třídění diagnostických metod a nástrojů.
- 4. Ústní zkouška; druhy otázek a jejich tvorba formy ústní zkoušky.
- 5. Písemná a grafická zkouška.
- 6. Experimentální zkouška.
- 7. Didaktický test; standardizace; tvorba položek; konstrukce testu.
- 8. Pozorování; strukturované a nestrukturované pozorování.
- 9. Dotazník; tvorba a vyhodnocení dotazníku.
- 10. Rozhovor; rozbor žákovských produktů; portfolio; anamnéza.
- 11. Speciální pedagogické diagnostické metody a nástroje.
- 12. Hodnocení a klasifikace; sumativní a formativní hodnocení; funkce hodnocení.
- Literatura
- Výukové metody
- Přednáška, konzultace,studium odborné literatury.
- Metody hodnocení
- Prezenční studium:
Studenti odevzdávají průběžné úkoly. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Kolokvium: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní kolokvium podle osnovy předmětu.
Kombinované studium:
Studenti odevzdávají průběžné úkoly. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Výuka může probíhat bezkontaktně
Kolokvium: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní kolokvium podle osnovy předmětu.
CŽV studium:
Studenti odevzdávají průběžné úkoly. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Výuka může probíhat bezkontaktně
Kolokvium: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní kolokvium podle osnovy předmětu. - Informace učitele
- Další literatura:
Základní:
HRABAL, V.: Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989.
HRABAL, V.; HRABAL, V.(ml). Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum, 2002.
KALHOUS,Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogické diagnostiky. Olomouc: PdF UP, 1988.
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.
MOJŽÍŠEK, L. Základy pedagogické diagnostiky. Praha: SPN, 1986.
SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 1999.
SVOBODA, M. (ed.): Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001.
Doporučená:
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001.
Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha: Testcentrum 2001.
Studijní distanční texty (odkaz na www stránky + klíč): http://www.ped.muni.cz/wtech/ - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/FC5034