GP3MP_ZA Zprostředkování architektury

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Garance
prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
FF:DU0205 Úvod do DU I: Architektura
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenty pracovat s poznatky teoretiků a historiků architektury v procesu školní a muzejní edukace. Vedle analýzy realizovaných projektů si vyzkouší tvorbu v rámci projektu. Na proces tvorby naváže sebereflexe a zpětná vazba.
Osnova
  • 1. Zprostředkovatelé architektury (literatura, muzea) 2. Projekt Památky nás baví 3. Edukace ve vile Tugendhat a vile Stiassni v Brně 4. Projekt Paneláci 5.-10. Studium, analýzy konkrétních témat 11.-15. Prezentace a korekce projektových výstupů
Literatura
    povinná literatura
  • STUCHLÍKOVÁ, Alice. Architektura zblízka. In: HORÁČEK, Martin, Hana MYSLIVEČKOVÁ a Petra ŠOBÁŇOVÁ, eds. Muzejní pedagogika dnes. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, s. 104–123 a DVD. Edice Sborník. ISBN 978-80-244-1993-0.
  • STUCHLÍKOVÁ, Alice. Zprostředkování architektonického dědictví. In Veřejný diskurs výtvarného umění. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2010, s. 129-140. Spisy Pedagogické fakulty MU, sv. 146. ISBN 978-80-210-5390-8. info
    doporučená literatura
  • KRATOCHVÍL, Petr. Současná česká architektura a její témata. 1. vyd. Praha: Paseka, 2011. 208 s. ISBN 978-80-7432-110-8.
    neurčeno
  • PALASMAA, Juhani. Myslící ruka: existenciální a ztělesněná moudrost v architektuře. Zlín: ARCHA, 2012. 160 s. Edice Architektura, sv. 7. ISBN 978-80-87545-09-6.
  • SHEPHEARD, Paul. Co je architektura?: esej o krajinách, budovách a strojích. Zlín: ARCHA, 2011. 112 s. Edice a ARCHITEKTURA, sv. 4. ISBN 978-80-904514-6-9.
  • PAVLÍČEK, Tomáš. Architektura 1. poloviny 20. století v západní části Ústeckého kraje: (vývoj, rozbor a výtvarně pedagogické využití). 1. vyd. Ústí nad Labem: Fakulta užitého umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2005. 13
Výukové metody
analýzy, diskuze, projektové výstupy
Metody hodnocení
zápočet za odevzdané úkoly a aktivní účast ve výuce v interiéru i exteriéru (minimálně 80 %)
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.