PdF:hv056 Didaktika HV pro ZŠ 2 - Informace o předmětu
hv056 Didaktika HV pro ZŠ 2
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- hv056/01: St 11:10–12:50 učebna 21, D. Taylor
- Předpoklady
- HV050 Didaktika HV pro ZŠ 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-MA)
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Obsah předmětu je zaměřený na osvojení si základních postupů při realizaci činností poslechových a hudebně pohybových. K pochopení hudebního sdělení napomáhají hudebně vyjadřovací prostředky, které si studenti osvojují v propojení s písní, tanečním a pohybovým prvkem a poslechem vybraných skladeb.
- Osnova
- 1. Hudebně pohybové činnosti: pohybově výrazové prostředky – elementární pohybový a taneční prvek (lidový tanec, polka, menuet, mazurka, valčík, historické tance – v propojení s písní a poslechovou skladbou). 2. Improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu. 3. Percepční činnosti – činnosti poslechové: cíle poslechu, hudebně vyjadřovací prostředky - řeč hudby, rozdělení poslechu, metodický postup poslechu – propojení s činnostmi vokálními, instrumentálními a hudebně pohybovými. 4. Hudebně naukové činnosti vztahující se k vokální a poslechovým činnostem.
- Literatura
- doporučená literatura
- HERDEN, J. - JENČKOVÁ, E. – KOLÁŘ, J. Hudba pro děti. Praha, 1992.
- ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011.
- KURKOVÁ, L. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: SPN, 1981.
- JENČKOVÁ, Eva. Hudba v současné škole : [základní řada]. 6, Hudba a pohyb.ŞD.Ş1. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1997. 55 s.
- KOPECKÝ,J. – SYNEK, J. – ZOUHAR, V. Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. Brno, JAMU, 2014.
- HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
- KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005. 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6.
- VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
- KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha, 2000.
- EBEN, Petr – HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola I – V. SUPRAPHON, Praha, 1969 – 1998, 485 s.
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv, doprovod na elementární hudební nástroje, hra na tělo, elementární pohybové prvky a taneční kroky, dirigování. Hra na klavír/housle. Student se orientuje v problematice poslechových činností; má osvojenou metodickou řadu při nácviku a využití tanečních prvků v praxi. Zpracování přípravy pro předmět hudební výchova. Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: Typ výuky: seminář Podmínky k zápočtu: a) U zápočtu prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktika hudební výchovy pro ZŠ 2. Zápočet se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV 2 a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír/ housle, zobcovou flétnu, aj.). b) 20 lidových písní (z toho 10 dvojhlasých či vícehlasých) , 12 umělých /populárních písní a 8 písní k dějinám hudby (pro II. stupeň): zpěv, hra na klavír/housle – transpozice lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké tercie, dirigování, doplňkový doprovod k písním (rytmický, instrumentální či pohybový). c) Hra na flétnu – 10 lidových písní (C, G, D, F dur). d) Vypracování přípravy na zadané téma. e) Vypracované učitelské portfolio k předmětu HV. f) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/hv056