PdF:ICJk04 Tvarosloví - Informace o předmětu
ICJk04 Tvarosloví
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 konzultace. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Hana Žižková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ICJk04/OS01: Pá 23. 3. 11:10–12:50 učebna 6, Pá 4. 5. 15:45–17:25 učebna 1, H. Žižková
- Předpoklady
- Předpokládá se maturita z českého jazyka a úspěšné ukončení předchozích předmětů z českého jazyka.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen použít získané vědomosti a dovednosti z morfologie současného českého jazyka. Student se bude orientovat v základních pojmech funkčního a formálního tvarosloví. Pochopí kritéria třídění slovních druhů, gramatické kategorie jmen a sloves, tvary a varianty ohebných slovních druhů a klasifikaci neohebných slovních druhů. Zvládne flexi přejatých slov a cizích vlastních jmen. Porozumí vývojovým tendencím v současném českém tvarosloví. Student umí vysvětlit nejčastější odchylky od tvaroslovné komunikace a jejich příčiny. Požaduje se výborná znalost českého pravopisu.
- Osnova
- 1. Tvarosloví - základní pojmy. 2. Tvarosloví funkční a formální. 3. Gramatické kategorie jmenné. 4. Gramatické kategorie slovesné. 5. Výklad tvaroslovných jevů;. 6. Neohebná slova v češtině. 7. Praktické uplatnění znalostí současné tvaroslovné kodifikace v souvislosti s učivem 1. stupně; základní školy. 8. Vývojové tendence v současném českém tvarosloví.
- Literatura
- povinná literatura
- HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ, Diana SVOBODOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vydání čtvrté, upravené. [Odry]: Vade mecum Bohemiae, 2010, 375 stran. ISBN 9788086041377. info
- Pravidla českého pravopisu. Praha: Academia, 2005, 391 s. ISBN 80-200-1327-X. info
- HÖFLEROVÁ, Eva. Průvodce tvaroslovím současné češtiny. Vyd. 1. Odry: Vade mecum Bohemiae, 2007, 139 s. ISBN 9788086041353. info
- Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost : s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky /. Praha: Academia, 2005, 647 s. ISBN 80-200-1347-4. info
- doporučená literatura
- STRAKOVÁ, Helena a František KALANDRA. Jak psát bez chyb, aneb, I pravopis se dá naučit : přehledné a srozumitelné objasňování pravopisu ve výkladové části, texty na procvičení a upevnění správných jazykových návyků, klíč - diktáty. Vyd. 1. Brno: Cerm, 2011, 212 s. ISBN 9788072047338. info
- Výukové metody
- Typ výuky: konzultace. Aktivní analytická práce studentů při rozboru textů, identifikace vybraných jevů v textu, diskuse o odborných problémech předmětu, použití problémové metody a řízeného rozhovoru.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou. Předpokladem pro úspěšné ukončení kurzu je splnění písemné zkoušky. Studenti musejí splnit test alespoň na 70 %. Účást studentů na konzultacích se v souladu s platným Studijním a zkušebním řádem Masarykovy univerzity stanovuje jako povinná, dále se předpokládá samostudium.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz
Konzultace (mimo stanovené konzultační hodiny) je možno domluvit prostřednictvím fakultní pošty. Všechny potřebné informace najdete v interaktivní osnově předmětu ve studijních materiálch v ISu. It is possible to organise consultations out of consultation hours via university e -mail. Students will be informed about the latest books and materials via e-mail or in the class. - Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Předpokladem pro absolvování zkoušky z předmětu ZS1BP_CjC2 je úspěšné ukončení předmětu ZS1BP_CjC1 v podzimním semestru (úspěšné absolvování kolokvia).
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/ICJk04