IHVk09 Praktikum z hudební výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/1/0. 4 konzultace. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Předmět je zaměřený na osvojení metodických postupů vedoucích k rozvíjení dětské hudební tvořivosti, fantazie, tvůrčího myšlení. Cílem předmětu je: - osvojit si základní dovednosti v oblasti činností vokálních - realizovat hlasová, dechová a intonační cvičení v praxi - práce s textem – říkadla a básně - ovládnout základy hry na zobcovou sopránovou flétnu
Osnova
  • V předmětu Praktikum z hudební výchovy dochází k propojení doposud získaných odborných vědomostí z hudební teorie, harmonie, intonace, dějin hudby a praktických dovedností z nástrojové výuky a hlasové výchovy tak, aby je student uměl aplikovat v praxi. - Teoretický úvod do didaktiky hudební výchovy(charakteristika předmětu; tvoření tematických celků a jejich realizace ve vyučovací hodině; -stavba a průběh vyučovací hodiny). - Činnosti vokální: složky hlasové výchovy; metodický nácvik jednohlasé písně. - Základy hry na zobcovou sopránovou flétnu. Zpracování a zápis lidové písně v úpravě pro malé děti (h1, a1, g1, c2, d2). - Práce s textem – říkadlo/ báseň. - Základy dirigování – taktování ve 2/4, ¾ a 4/4 taktu.
Literatura
    povinná literatura
  •  LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004.  SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Praha: SPN 1985.
  •  HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994.
  •  SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
    doporučená literatura
  • LÝSEK, F. Metodika hudební výchovy 1. – 5. ročníku ZDŠ. Praha, 1975.
  • FROSTOVÁ, J. – VANIAKOVÁ, M. Základy hlasové výchovy pro učitele I. MU, Brno, 1995. FRYŠČÁK, J. Hlasová výchova dítěte. Ostrava: Katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty v Ostravě, 1999.
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
  • VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha: SPN 1984.(PT)
  • ŠKOŘEPOVÁ, K. Hrajeme na zobcovou flétnu. Metodika výuky dětí hry na zobcovou flétnu bez not. Praha, Portál, 2014.
  • TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru. Praha 2004. TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha 2005. ISBN 80-7179-916-X
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999.
  • TICHÁ, A. – RAKOVÁ, M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími: od narození do 8 let. Vyd. 3. – Praha: Portál, 2014.
    neurčeno
  • KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu : určeno pro barokní typ zobcové flétny s dvojitým vývrtem spodních otvorů. Edited by Tomáš Hanzlík, Illustrated by Alžběta Skálová. 1. vydání v Bärenreiter P. Praha: Bärenreiter, 2016, 78 stran. info
  • KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu. 1. vydání v Editio Bärenr. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2010, 63 stran. info
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – dechová a hlasová cvičení, jednohlasá píseň - práce s textem - doprovod na elementární hudební nástroje; dirigování. Hra na klavír a zobcovou flétnu; hra na tělo. Zhudebnění dětského říkadla/ básničky a její zápis do notové osnovy.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: a) Minimálně 80% aktivní účasti v semináři. b) Práce s textem (říkadlo, báseň) - zhudebnění říkadla/básně a její zápis do notové osnovy. 5 říkadel/básniček - doprovod rytmický či pohybové ztvárnění. c) Dechová a hlasová cvičení. d) Zvládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (orientace v tóninách C dur, D, dur, G dur, F dur; 5 lidových písní, 2 písně v úpravě pro malé děti (h1,a1,g1,c2,d2)). e) 10 lidových písní, 2 písně od Ladislava Němce a 2 umělé písně: zpěv, hra na klavír a dirigování. f) Písemný test z hudebně naukových znalostí.
Navazující předměty
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.