PdF:IVp101 Behaviorální přístupy - Informace o předmětu
IVp101 Behaviorální přístupy v učení
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin (3x pátek). 6 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. Kateřina Chrapková (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 24. 3. 9:20–17:25 učebna 30, Pá 13. 4. 9:20–17:25 učebna 30, So 5. 5. 9:20–17:25 učebna 30
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s pohledem behaviorální vědy na člověka, jeho chování a vztah k fyzickému a sociálnímu prostředí. V předmětu se budeme zabývat behaviorálním vysvětlením příčin chování a analýzou vlivu různých faktorů prostředí na chování člověka. Předmět se věnuje zejména aplikaci vědní disciplíny v praxi, která využívá obecných principů chování pro řešení sociálně významných problémů v chování u vybraných skupin osob se speciálními vzdělávacími potřebami v průběhu celého života.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu schopen:
- popsat a vysvětlit principy učení a chování dle behaviorální vědy
- porozumět funkčním vzahům mezi antecedenty, chováním a následky chování
- provést měření základních charakteristik chování (frekvence, trvání, latence, mezireakční čas)
- analyzovat komplexní úkoly a rozdělit je na dílčí části – provést analýzu úkolu
- aplikovat základní pravidla behaviorální analýzy na edukační situace u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - Osnova
- Základní principy chování, stručná historie behaviorální analýzy a úvod do aplikované behaviorální analýzy.
- Využití behaviorálních přístupů u vybraných skupin osob se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Definice a měření cílového chování.
- Vizuální analýza získaných dat.
- Individuální mapování dovedností a testování preferencí.
- Postupy při učení dovedností a nabývání repertoáru chování.
- Učení v přirozeném prostředí, intenzivní učení, diskriminační trénink a transfer kontroly stimulů.
- Pobídky, tvarování a řetězení chování.
- Analýza funkcí chování, antecedentní intervence, diferenciální posilování a vyhasínání.
- Postupy při redukci problémového chování.
- Literatura
- povinná literatura
- Baer, D. M., Wolf, M. M., Risley, T. R. (1968) Some current dimensions of applied behavior analysis. Journal of Applied Behavior Analysis, 1, 91–97.
- Cooper, J. O., Heron, T. E., Heward, W. L. (2007) Applied Behavior Analysis, Second Edition. Upper Saddle, NJ: Pearson Education ISBN-10: 129202321X or ISBN-13: 978-1292023212
- FÖRSTER, Josef. Behaviorismus a psychoreflexologie v historické tradici československé psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 219 s. ISBN 8020013199. info
- doporučená literatura
- RICHMAN, Shira. Výchova dětí s autismem : aplikovaná behaviorální analýza. Translated by Miroslava Jelínková. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015, 122 stran. ISBN 9788026209843. info
- PRAŠKO, Ján, Petr MOŽNÝ a Miloš ŠLEPECKÝ. Kognitivně behaviorální terapie psychických poruch. Vydání 1. Praha: Triton, 2007, 1063 stran. ISBN 9788072548651. info
- Výukové metody
- seminář, skupinové diskuse
- Metody hodnocení
- aktivní účast na seminářích, simulace nácviku zvoleného chování, seminární práce (zpracování, prezentace, diskuse), kolokvium
Konkrétní požadavky k individuálním pracím (rozsah, obsah, termíny dodání) budou zveřejněny ve studijních materiálech. Vypracované úkoly student vloží do odevzdávárny v IS MU, příp. bude prezentovat na semináři (dle pokynů). Vyučující ke zpracovaným úkolům poskytne zpětnou vazbu. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/IVp101