PdF:IVp114 Odborná praxe souvislá 2 - Informace o předmětu
IVp114 Odborná praxe souvislá 2
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 3 týdny. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit se s dalším zařízením/organizací, službami, které poskytuje, cílovou skupinou, na kterou se zaměřuje a s prací v oblasti pomáhajících profesí.
Úkolem studentů je seznámit se s činnostmi, metodami a přístupy, které jsou v daném zařízení využívány, provádět zadané činnosti a vytvářet a provádět vlastní aktivity.
Po ukončení praxe student:
• zná vybrané zařízení a jeho služby, metodami práce a přístupy;
• si prohloubil dosavadní schopnosti a osvojil nové dovednosti;
• je schopný vysvětlit specifika práce s vybranou cílovou skupinou a vybrané služby;
• umí popsat povinnosti a kompetence pracovníků v pomáhajících profesí (podle místa a zaměření praxe) a provádět asistentské práce. - Osnova
- přímá speciálněpedagogická (andragogická) a poradenská činnost u dospělých osob se zdravotním postižením, znevýhodněním nebo u seniorů.
- seznámení se zařízením/organizací, cílovou skupinou, pracovníky, poskytovanými službami a metodami práce;
- provádět asistentské práce nebo poradenskou činnost u dospělých osob s postižením, znevýhodněním, seniorů;
- nabízet, vytvářet a provádět vlastní aktivity;
- sledovat metody, které používají pracovníci v daném zařízení/organizaci;
- reflexe vlastní činnosti (vlastní působení, osvojené dovednosti, přínos praxe).
- Literatura
- doporučená literatura
- HÁJEK, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese : tělesně zakotvené prožívání. Vydání třetí. Praha: Portál, 2012, 119 stran. ISBN 9788026202219. info
- PÖRTNER, Marlis. Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Translated by Petr Babka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 175 s. ISBN 9788073675820. info
- POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. první. Praha: Grada Publishing a.s., 2010, 160 s. Sestra (4048). ISBN 978-80-247-3271-8. info
- EMERSON, Eric. Problémové chování u lidí s mentální retardací. Translated by Hana Kašparovská. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 166 s. ISBN 9788073673901. info
- SUCHÁ, Jitka. Trénink paměti pro každý věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 202 s. ISBN 9788073674380. URL info
- SUCHÁ, Jitka, Iva JINDROVÁ a Běla HÁTLOVÁ. Hry a činnosti pro aktivní seniory. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 173 s. ISBN 9788026203353. info
- Výukové metody
- seznámení s vybraným zařízením a klienty, praktické činnosti, reflexe
- Metody hodnocení
- deník z praxe dle pokynů na webových stránkách katedry speciální pedagogiky, potvrzení o praxi, diskuse a (sebe)reflexe s odpovědnou osobou (vedoucí praxe)
Studenti mají povinnost absolvovat během studia praxe na různých pracovištích a v různých zařízeních.
Jedna z praxí musí být v rezidenčním prostředí a jedna v nerezidenčním (ambulantní, terénní služby). - Navazující předměty
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Informace o podmínkách praxí: http://www.ped.muni.cz/wsedu/ -- studium -- praxe -- pokyny prezenční studium. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/IVp114