PdF:NJ_G980 Bilingvismus - Informace o předmětu
NJ_G980 Bilingvismus
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NJ_G980/01: Pá 9. 3. 15:45–17:25 učebna 63, Pá 13. 4. 15:45–17:25 učebna 63, Pá 11. 5. 15:45–17:25 učebna 63, R. Wagner
- Předpoklady
- ! NJ_BLG Bilingvismus
Znalosti němčiny na komunikační úrovni, zájem o tématiku, ochota se zapojit do diskuse.
Protože výuka se opírá o četbu poměrně složitých odborných textů v němčině (nebo částečně i v angličtině), seminář se doporučuje spíše v druhé polovině studia. Pokud účastníci mají potřebné jazykové znalosti a hlubší zájem o tematiku, je absolvování předmětu také možné v dřívější fázi studia.
Deutsche Sprachkenntnisse auf kommunikativem Niveau, Interesse an der Thematik, Bereitschaft zum Diskutieren.
Da im Laufe des Seminars relativ komplexe wissenschaftliche Texte auf Deutsch (oder in Einzelfällen/alternativ auch auf Englisch) gelesen werden müssen, empfiehlt sich die Teilnahme eher in der zweiten Hälfte des Studiums. Sofern die Teilnehmer über die entsprechenden Sprachkenntnisse verfügen und ein starkes Interesse an der Thematik mitbringen, ist die Belegung des Seminars auch zu einem früheren Zeitpunkt möglich. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Bilingvismus (dvojjazyčnost) je komplexní fenomén, který lze prozkoumat z různých perspektiv. Na konci tohoto kurzu studenti mají být schopni:
- definovat, co „bilingvismus“ vlastně je,
- vysvětlovat, jak bilingvismus vzniká a jak se udržuje,
- zařadit konkrétní případy bilingvismu do typologie,
- odhadnout dopady bilingvismu pro dotyčné individuum a společnost.
Bilinguismus bzw. Zweisprachigkeit ist ein komplexes Phänomen, das sich aus verschiedenen Perspektiven untersuchen und beschreiben lässt. Am Ende des Kurses sollten die Teilnehmer in der Lage sein:
- den Begriff „Bilinguismus“ zu definieren,
- zu erklären, wie Bilinguismus entsteht und sich im jeweiligen Individuum hält,
- konkrete Fallbeispiele den verschiedenen Kategorien von Bilinguismus zuzuordnen,
- die Auswirkungen von Bilinguismus für Individuum und Gesellschaft abzuschätzen. - Osnova
- - Einführung in die Prinzipien wissenschaftlichen Beschreibens,
- - Definitionsversuche für Bilinguismus,
- - Dimensionen des Phänomens Bilinguismus und multidimensionale Definitionen,
- - Psycholinguistischer Exkurs: Verarbeitung von Sprache,
- - Simultaner Erwerb zweier Sprachen beim Kind,
- - Diskussion zur sog. sensitiven Phase,
- - Gesellschaft und Zweisprachigkeit (Domänen, Diglossie und Sprachwandel),
- - Zusammenhang zwischen Sprache und Identität: Hierarchie von gruppenrelevanten Merkmalen und die Bedeutung von Sprache als symbolischer Wert,
- - Code-Switching: Erklärungsansätze und Fallbeispiele,
- - Sprachattitüden und Konsequenzen
- Literatura
- povinná literatura
- Jelínek, Stanislav. K nkterým otázkám bilingvismu. In: Cizí jazyky, 48, 2004/05 (5), 153-155 a 49, 2005/06 (1), 8-11.
- CHILLA, Solveig, Monika ROTHWEILER a Ezel BABUR. Kindliche Mehrsprachigkeit : Grundlagen - Störungen - Diagnostik. Basel: Ernst Reinhardt, 2010, 138 s. ISBN 9783497021659. info
- doporučená literatura
- Štefánik, Jozef. Antológia bilingvizmu. Bratislava: Academic Electronc Press, 2004.
- GROSJEAN, François. Life with two languages :an introduction to bilingualism. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1982, ix, 370 s. ISBN 0-674-53091-8. info
- DE HOUWER, Annick. The acquisition of two languages from birth : a case study. Cambridge: Cambridge University Press, 1990, xv, 391. ISBN 0521366526. info
- Výukové metody
- Teoretický výklad a diskuse v semináři. Cetba odborne literatury. Vorlesung kombiniert mit anschließender Diskussion im Seminar.
- Metody hodnocení
- Zápočet se přiděluje za krátkou prezentaci v semináři nebo za kratkou seminarni praci.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Kombinované studium má výuku v pátek, prezenční od pondělí do čtvrtka..
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/NJ_G980