PdF:OV2BP_EP2 Ekonomie pro pedagogy 2 - Informace o předmětu
OV2BP_EP2 Ekonomie pro pedagogy 2
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
Ing. Bc. Jana Dobrovolná (cvičící) - Garance
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- OV2BP_EP2/01: Po 10:15–11:55 učebna 7, R. Štěrba
OV2BP_EP2/02: St 16:40–18:20 učebna 34, J. Dobrovolná
OV2BP_EP2/03: Čt 18:30–20:10 učebna 41, J. Dobrovolná - Předpoklady
- OV2BP_EP1 Ekonomie pro pedagogy 1
Úspěšné složení zkoušky z předmětu OV2BP_EP1. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Kurz navazuje na EP1, student bude schopen vysvětlit problematiku dalšího rozvoje ekonomického myšlení, charakterizovat jeho jednotlivé směry, vysvětlit vymezenou problematiku z makroekonomie a mikroekonomie, prakticky řešit problémové úkoly.
- Osnova
- Německá historická škola. Marginalisté. Rakouská škola. Lausannská škola. Cambridgeská škola. Keynesiánství a neokeynesiánství. Utopický socialismus, marxistická politická ekonomie. České ekonomické myšlení Alternativní ekonomické směry Peníze a bankovní soustava. Nástroje v makroekonomii, fiskální, monetární, důchodová politika. Problematika inflace. Nezaměstnanost, Phillipsova křivka. Hospodářský cyklus, Okunův zákon. Zahraniční obchod, platební bilance. Úvod do mikroekonomie, užitek,celkový a mezní užitek. Elasticita nabídky a poptávky. Podniky v tržní ekonomice, náklady, výnosy, cash flow. Trh výrobních faktorů. Etické principy ekonomiky, managementu a marketingu. Význam ekonomiky a ekonomie pro občany a učitele, problém finanční gramotnosti.
- Literatura
- FRANK, Robert H. a Ben BERNANKE. Ekonomie. Translated by Helena Fialová. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 803 s. ISBN 8024704714. info
- KRÁLÍK, Oldřich. Vývoj ekonomického myšlení. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1998, 32 s. ISBN 8072040693. info
- HOLMAN, Robert. Dějiny ekonomického myšlení. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 1999, xix, 541. ISBN 8071792381. info
- SOJKA, Milan a Bronislav KONEČNÝ. Malá encyklopedie moderní ekonomie. 2. opr. vyd. Praha: Libri, 1998, 270 s. ISBN 80-85983-48-6. info
- RYBÁŘ, Radovan. Nové přístupy ve výuce společenských věd. In Nové přístupy ve výuce společenských věd. první. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2006, s. 32 - 39. ISBN 80-7204-457-5. info
- SOJKA, Milan. Dějiny ekonomických teorií. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 298 s. ISBN 807184991X. info
- KVASNIČKOVÁ, Alžběta. Dějiny ekonomického myšlení :(vybrané kapitoly). 1. vyd. Praha: Rego, 1999, 256 s. ISBN 80-901872-2-6. info
- NORDHAUS, A. a Paul SAMUELSON. Ekonomie. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1991, 1011 s. :. info
- Výukové metody
- vysvětlování, diskuse, samostatná práce – řešení zadaných příkladů
- Metody hodnocení
- aktivní účast na seminářích 80%, vyřešení 2 písemných domácích úkolů, písemný test (80% úspěšnost), ústní kolokvium z vymezené problematiky
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/OV2BP_EP2