SOp125 Praxe průběžná volnočasová

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (cvičící)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem této praxe je osvojení základních dovedností (komunikace s cílovou skupinou, uvádění her a činností, jejich volba ve vztahu k výchovnému cíli, příprava a vedení aktivit) souvisejících s realizací volnočasových aktivit (např. her, ale též rozmanitých činností – dle volby a zájmu studenta/ky). Student/ka si vybere instituci, nebo občanské sdružení, které se profiluje na výchovu dětí, mládeže nebo dospělých v oblasti volného času a během celého semestru vede nebo asistuje při vedení vybraných činností.
Osnova
  • Student/ka si na základě vlastního zájmu vybere preferované zařízení a cílovou skupinu, kterou odsouhlasí garant praxe (vyučující). Doporučeny jsou zařízení, ve kterých můžete uplatnit své schopnosti (např. rozvoj konkrétních sportovních nebo turistických aktivit, přírodovědné zájmy – akvaristika, teraristika, rozvoj komunikačních dovedností apod.) Student předloží odsouhlasené přípravy metodikem praxí (ten kdo v praxi realizuje supervizi v daném zařízení) a vyučujícím (garantem praxí katedry). Kde lze praxi absolvovat? Praxe ve výchovně-vzdělávacím zařízení pro volný čas (např.: centra volného času, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, zájmové organizace, dobrovolnické organizace, školní družiny a kluby, internátní zařízení, apod.). Co na praxi dělat? vedení kroužků a zájmových činností, realizace volnočasových aktivit.
Literatura
  • ČECH, Tomáš a Jiří NĚMEC. Pedagogika volného času pro učitele praktického vyučování. E-learningová podpora výuky. Brno : Pedagogická fakulta. Katedra sociální pedagogiky, 2006. URL info
  • NĚMEC, Jiří a Tomáš ČECH. Pedagogika volného času pro kombinované studium. E-learningová podpora výuky. Brno. Pedagogická fakulta MU, 2005. URL info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Emília. Pedagogika voľného času : výchova v čase mimo vyučovania v pedagogickej teórii a v praxi. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2004, 307 s. ISBN 8022319309. info
  • Zlatý fond her :hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Ivo Jirásek. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 155 s. ISBN 80-7178-636-5. info
  • Zlatý fond her :[výběr her a programů připravených pro kursy Prázdninové školy Lipnice]. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 165 s. ISBN 80-7178-660-8. info
  • PŘADKA, Milan. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: MU, 1999, 93 s. ISBN 80-210-2033-4. info
  • PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času :teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 229 s. ISBN 80-7178-295-5. info
Výukové metody
Student/ka si vybere instituci, nebo občanské sdružení, které se profiluje na výchovu dětí, mládeže nebo dospělých v oblasti volného času a během celého semestru vede nebo asistuje při vedení vybraných činností.
Metody hodnocení
Student/ka si na základě vlastního zájmu vybere preferované zařízení a cílovou skupinu, kterou odsouhlasí garant praxe (vyučující). Doporučeny jsou zařízení, ve kterých můžete uplatnit své schopnosti (např. rozvoj konkrétních sportovních nebo turistických aktivit, přírodovědné zájmy – akvaristika, teraristika, rozvoj komunikačních dovedností apod.) Student předloží odsouhlasené přípravy metodikem praxí (ten kdo v praxi realizuje supervizi v daném zařízení) a vyučujícím (garantem praxí katedry).
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2106
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Praxe ve výchovně-vzdělávacím zařízení pro volný čas.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.