SOp220 Metodologický workshop

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOp220/01: každé sudé úterý 14:50–16:30 učebna 30, D. Klapko
Předpoklady
Obsahem výuky je filosofické a teoretické ukotvení výzkumných metod, způsoby tvorby výzkumného designu, aplikace metodologických nástrojů (zejména v rámci diskursivních přístupů), trénink dovednosti psát výzkumné zprávy, kritická evaluace možností a limitů výzkumných metod, využitelnost pro sociálně vědní výzkum. V předmětu je zdůrazněna úloha člověka jako aktivního subjektu participujícího na přetváření podmínek vlastního životního postavení. Tím je překročena dimenze kartesiánského nazírání na člověka jako na objekt zkoumání a objekt utváření, stejně tak je zpochybněn jednostranný determinismus, případně lineární evoluční princip v oblasti edukačních jevů. Teoretické pozadí výkladu edukačních jevů a role člověka v těchto jevech vychází z pojetí sociálního konstruktivismu, poststrukturalismu, neopozitivismu, hermeneutiky a fenomenologie. Částečně jsou ve výkladu zastoupeny i principy bádání tzv. kritických teorií.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci studia předmětu studenti prokáží: • prezentovat výzkum na základě teoretického ukotvení , • popsat rozdíly mezi kvantitativním a kvalitativním metodologickým výzkumem, • vést diskusi o výzkumném paradigmatu, • analyzovat písemné materiály, • aplikovat metodologické nástroje na výzkum sociálně edukačních jevů, • kriticky hodnotit validitu výzkumných dat, • tvořit výzkumný design a psát výzkumné zprávy.
Osnova
  • 1. Místo sociální pedagogiky v soustavě pedagogických věd jako věd o člověku. Pojetí a meze sociální pedagogiky 2. jako vědy sociální v porovnání s pojetím věd přírodních. 3. Základní pojmy, teorie, klasifikace, struktura, členění pedagogických disciplín, vědy pomocné a hraniční. Problémy 4. pedagogiky jako vědy, předmět výzkumu. Rozdíl mezi moderní a postmoderní pedagogikou. 5. Kvalitativně orientované paradigma výzkumu (filosofická východiska, pojmy, příklady výzkumných metod). 6. Kvantitativně orientované paradigma výzkumu (filosofická východiska, pojmy, příklady výzkumných metod) 7. Bádání v kritickém výzkumu (cíle, předmět bádání, vliv na sociální realitu). 8. Tvorba výzkumného designu, tvorba problémových otázek, metody sběru dat. 9. Psaní výzkumné zprávy, trénink interpretace výzkumných dat, polemika nad výsledky šetření.
Literatura
    doporučená literatura
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 9788024601397. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 407 s. ISBN 9788026202196. info
  • FAJKUS, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 339 s. ISBN 8020013040. info
  • KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
  • STRAUSS, Anselm L. a Juliet M. CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Translated by Stanislav Ježek. Vyd. 1. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999, vi, 196. ISBN 808583460X. info
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2014, 377 stran. ISBN 9788026206446. info
Výukové metody
workshop.
Metody hodnocení
výzkumná analýza.
Informace učitele
http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1703
Absolvování předmětu proběhne na základě tvorby výzkumné analýzy, kterou každý student zrealizuje samostatně v rozsahu tří stran. Výzkumná analýza bude aplikována na text, který bude zadán vyučujícím. Vypracované výzkumné analýzy student odešle do e-learningového kurzu (heslo: freire).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.