SP3MK_ZP Edukace žáků se zrakovým postižením

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Absolvování základů oftalmopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je podrobné seznámení s oborem oftalmopedie, studenti by měli v závěru kurzu znát: kategorie zrakově postižených, vymezení zrakového postižení, výskyt a příčiny, kombinované postižení, zvláštnosti psychických procesů zrakově postižených, vývoj osobnosti zrakově postižených, péče o děti v raném věku, poradenství, zraková stimulace, rozvoj zrakového a sluchového a hmatového vnímání, výběr školy a systém škol pro zrakově postižené, úloha speciálně pedagogických center, zrakově postižené dítě ve škole, psaní a čtení osob s postižením zraku, Braillovo písmo a přístup k informacím, nácvik čtení a psaní, hluchoslepota, technické pomůcky a vybavení, prostorová orientace a samostatný pohyb, vodící psi, volný čas u zrakově postižených, profesní příprava, kvalita života osob s postižením zraku.
Osnova
  • Okruh osob se zrakovým postižením. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj dítěte s těžkým zrakovým postižením.
  • Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání.
  • Zrakové vady, typy zrakových vad, etiologie, projevy. Vyšetření zraku a zrakových funkcí z pohledu speciálního pedagoga.
  • Raná péče, její formy a služby.
  • Dítě s těžkým zrakovým postižením v předškolním věku (předškolní výchova zrak. postiženého dítěte, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad)
  • Dítě s těžkým zrakovým postižením ve školním věku. Specifika výuky, didaktická doporučení, podpůrná opatření.
  • Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání osob se zrakovým postižením.
  • Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR.
  • Komunikace osob s postižením zraku - výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím.
  • Poradenství a intervence: poskytovatelé sociálních služeb, nabízené služby a poradenství.
  • Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených.
  • Dítě s kombinovaným postižením. Hluchoslepota - specifika komunikace a edukace hluchoslepých.
  • Profesní příprava osob se zrakovým postižením. Volba a výkon povolání.
  • Možnosti rozvoje klíčových kompetencí u žáků a studentů se zrakovým postižením. Autonomie.
Literatura
    povinná literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
Výukové metody
teoretická příprava, video, diskuse
Metody hodnocení
Výuka formou semináře. Požadavky k ukončení - úspěšné složení ústní zkoušky, nebo písemného testu (70% správnost odpovědí), seminární práce, účast min. 70%.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/SP3MK_ZP