SP4BK_ZSP4 Základy speciální pedagogiky somatopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy somatopedie - výchovy a vzdělávání dětí a žáků s tělesným postižením a chronickým onemocněním. Po úspěšném absolvování předmětu bude student schopen dobře se orientovat v problematice výchovy a vzdělávání dětí a žáků s tělesným postižením a chronickým onemocněním. Student se bude orientovat v legislativě, v poradenství a soudobých postupech ve vzdělávání jedinců s tělesným postižením a chronickým onemocněním.
Osnova
  • Osnova: 1. Vývoj vztahu společnosti k jedincům s tělesným postižením. 2. Vznik a vývoj oboru somatopedie, hlavní představitelé oboru (Jedlička, Bartoš, Chlup, Bakule, Monatová, Kábele). 3. Současný systém výchovy a vzdělávání jedinců s tělesným postižením (rehabilitační stacionáře, speciální mateřská škola, speciální školství pro žáky s tělesným postižením na úrovni základního a středního školství). 4. Vzdělávání žáků s tělesným postižením v běžných školských zařízeních a legislativa 5. Systém poradenství v ČR (NÚV, SPC, PPP). 6. Organizace školy při zdravotnických zařízeních (význam a úkoly zařízení, rozsah a obsah vyučování, učební plány, osnovy, učebnice). 7. Charakteristika jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem (kardiovaskulární onemocnění, onemocnění plic a dýchacích cest, alergie, poruchy metabolických procesů, nádorová onemocnění, kožní onemocnění). 8. Epileptický syndrom. 9. Klasifikace pohybových vad. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dětí. 10. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dospělých (Sklerosis multiplex, Parkinsonova nemoc, Cévní mozková příhoda). 11. Mozková obrna, etiologie, formy MO, vliv na psychický vývoj. 12. Infekční obrna (poliomyelitis), etiologie, průběh, důsledky. 13. Deformace, klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů - vady páteře skoliozy, kyfozy, charakteristika, léčba. 14. Perthesova choroba, etiologie, důsledky, léčba. 15. Degenerativní poškození pohybového aparátu (artritidy, tuberkulóza kostí a kloubů, artrózy, Bechtěrevova nemoc, aseptické kostní nekrózy). 16. Progresivní svalová dystrofie (myopatie), etiologie, průběh onemocnění, důsledky, léčba. 17. Specifika práce s tělesně postiženými. 18. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení. 19. Ucelená rehabilitace, perspektivy a trendy.
Literatura
    doporučená literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. 1.vydání. Brno: Paido, 2007, 123 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-137-9. info
    neurčeno
  • VÍTKOVÁ, Marie a Dagmar OPATŘILOVÁ. Inkluzivní vzdělávání žáků se zdravotním postižením v základní škole. první. Brno: Paido, 2011, 80 s. ISBN 978-80-7315-215-4. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 159 s. Odborná kniha. ISBN 978-80-210-5536-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Marie VÍTKOVÁ. Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 258 s. ISBN 978-80-210-5693-0. info
  • NOVOSAD, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita : diskurzivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 166 s. ISBN 9788073678739. URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 298 s. ISBN 978-80-7315-219-2. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Inkluzivní vzdělávání v mateřské škole. In Vítková, M.,Havel, J. (eds.) Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2010, 12 s. ISBN 978-80-7315-199-7. info
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 2., přepracované a rozšířené. Brno: MU, 2010, 150 s. ISBN 978-80-210-5266-6. info
  • VÍTEK, Jiří. Epilepsie v dětském věku. In Vítková, M. Somatopedické aspekty. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2006, s. 69 - 96, 13 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. druhé. Brno: Paido Brno, 2006, 302 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
Výukové metody
Interaktivní seminář, diskuze, video
Metody hodnocení
Aktivní účast ve výuce (alespoň 80 % účasti). Písemný text obsahující 40 otázek. K úspěšnému splnění je třeba mít alespoň 75 % správných odpovědí.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Upřesňující informace (akualizovaný seznam literatury, okruhy, metody hodnocení, atd.) budou sděleny vyučujícím na začátku semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/SP4BK_ZSP4