SP7BP_OFTA Oftalmologie

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Znalosti biologie člověka na úrovni střední školy
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po úspěšném absolvování předmětu bude posluchač znát základní pojmy z oblasti anatomie a fyziologie oka, porozumí vybraným patologickým stavům, jejich příčinám, vzniku, projevům, léčbě a prevenci.
Posluchači budou mít k dispozici sylabus předmětu a budou seznámeni se studijní literaturou.
Cílem předmětu je znalost základního pojmosloví oboru, anatomie a funkce lidského zrakového orgánu. Dále budou posluchači seznámeni se základními chorobnými stavy, týkajícími se zraku, s jejich etiologií, patofysiologií, symptomy, terapií a prevencí.
Posluchači mohou vznášet dotazy, připomínky, návrhy. Podle jejich podnětů se vyučující soustředí na obtížnější nebo aktuální témata.
Výstupy z učení
Student bude schopen vysvětlit dopadu očních patologií na funkční vidění. Student bude schopen pospat vyšetřovací techniky funkčního vidění a  rehabilitaci zrakových funkcí s důrazem na zrakovou ostrost a binokulární vidění.
Osnova
  • 1. Výskyt a rozšíření onemocnění zraku na Světě, podrobný rozbor problémů v Evropských zemích, hlavní příčiny ztráty zraku, dělení zrakového postižení dle WHO.
  • 2. Anatomie oka (uložení bulbu, stavba bulbu, důraz na lomivá prostředí, zásobenía inervaci bulbu), přídatné orgány oka (adnexa)
  • 3. Stavba nervové části bulbu, zrakové dráhy a zrakových center, správná funkce, patologie
  • 4. Vývoj oka a vznik vrozených vývojových vad
  • 5. Vývoj zrakových funkcí, identifikace problémů při předčasném narození
  • 6. Visus a jeho vyšetření, refrakční vady – jejich projevy a korekce
  • 7. Akomodace a její poruchy, Presbyopie a její možnosti korekce
  • 8. Základy geometrické optiky oka
  • 9. Zorné pole a jeho vyšetření, nejčastější výpadky zorného pole, problémy s funkčním viděním, možnosti rehabilitace
  • 10. Adaptace na světlo a tmu, jejich poruchy, vyšetření a rehabilitace
  • 11. Barevné vidění a jeho poruchy, vyšetření barvocitu a možnosti rehabilitace
  • 12. Elektrofysiologie oka a její využití
  • 13. Binokulární vidění - Poruchy okohybného aparátu, strabismus konkomitující, strabismus inkomitantní
  • 14. Náprava rovnovážného postavení očí, náprava jednoduchého binokulárního vidění, ortoptika, pleoptika, vyšetřovací a rehabilitační postupy
  • 15. Onemocnění sítnice v přehledu, ROP, vliv na funkční vidění, možnosti rehabilitace
  • 16. Záněty sítnice, Oběhové poruchy sítnice, Retinopatie, vliv na funkční vidění, možnosti rehabilitace
  • 17. Degenerace sítnice, Věkem podmíněná makulární degenerace, vliv na funkční vidění, možnosti rehabilitace
  • 18. Odchlípení, nádory a poranění sítnice, vliv na funkční vidění, možnosti rehabilitace
  • 19. Katarakty-přehled, dopad na funkční vidění, možnosti léčby a rehabilitace
  • 20. Vrozené a perinatální katarakty, Katarakty podmíněné metabolickými a fyzikálními vlivy, Presenilní a senilní katarakty
  • 21. Glaukomy v přehledu, příčiny vzniku, Primární a sekundární glaukomy
  • 22. Glaukomy s uzavřeným úhlem (akutní a chronická forma), Glaukomy s otevřeným úhlem (chronický prostý glaukom, glaukom při nízkém nitroočním tlaku, glaukom hypersekreční)
  • 23. Kongenitální glaukom, Sekundární glaukom, absolutní glaukom
  • 24. Terapie glaukomů, funkční projevy, možnosti léčby a rehabilitace
  • 25. Celková a onkologická onemocnění mající vliv na funkční vidění
Literatura
    povinná literatura
  • BENEŠ, Pavel a Martin VRUBEL. Oftalmologie pro speciální pedagogy. 1. vyd. Brno: Paido, 2017, 92 s. ISBN 978-80-7315-264-2. info
    doporučená literatura
  • VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
  • VÍTKOVÁ, M., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., ŘEHŮŘEK, J. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999, s. 13-26. ISBN 80-85931-75-3.
    neurčeno
  • ROZSÍVAL, Pavel. Oční lékařství. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2006, 373 s. ISBN 8024612135. info
Výukové metody
Přednáška s výkladem obtížných partií látky, teoretická příprava z doporučené literatury. Průběžné zkoušení.
Metody hodnocení
Průběžný test, Písemná závěrečná zkouška nebo ústní zkouška (ke složení zkoušky z tohoto předmětu je nezbytné dosáhnout 70% celkového bodového zisku) Zpravidla: 10 bodů za průběžný test, 30 bodů za závěrečný test. Je třeba získat 28 bodů.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Využívejte konzultačních hodin. Publikace jsou dostupné prodejně na FSS MU (Joštova 10) a v Univerzitním kampusu Bohunice. The literature can be found in libraries: Faculty of Education, University Campus Bohunice etc. - see www.aleph.muni.cz
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, jaro 2016, jaro 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/SP7BP_OFTA