SPAMP_OFS1 Poradenství a intervence u dospělých osob 1

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je na základě teoretických informací o lidech s postižením a znevýhodněním získat praktické dovednosti zaměřené na jejich podporu v různých oblastech života. Na konci kurzu budou studenti schopni rozpoznat a popsat potřeby lidí s postižením v různých oblastech života, odlišnosti v komunikaci a nabídnout vhodnou podpory. Kurz je zaměřený prakticky a klade důraz na aktivní přístup studentů.
Osnova
  • 1. Dospělý člověk postižením, odlišnosti s ohledem na druh postižení a znevýhodnění
  • 2. Komunikace s lidmi s postižením
  • 3. Sebezkušenost s postižením, prostředí, podmínky
  • 4. Podpora dospělého člověka s postižením v každodenních aktivitách
Literatura
    doporučená literatura
  • PÖRTNER, Marlis. Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Translated by Petr Babka. Vydání první. Praha: Portál, 2009, 175 stran. ISBN 9788073675820. info
  • BENDOVÁ, Petra, Kateřina JEŘÁBKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 104 s. ISBN 8024414368. info
Výukové metody
Teoretická příprava (samostudium), praktické aktivity (sebezkušenost), diskuse, video, exkurze, domácí úkoly
Metody hodnocení
Účast na seminářích a aktivní přístup, 2 projektové práce (prezentace na semináři), zkouška (hodnocení se skládá z písemného testu - min. 65 % úspěšnost nutná a výsledků projektových prací)
Informace učitele
Doporučené zdroje a odkazy:
PATRICK, N.J. Rozvíjení sociálních dovedností lidí s poruchami autistického spektra. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-867-8.
SOLOVSKÁ, V. a kol. Rozvoj dovedností dospělých lidí s mentálním postižením. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0369-8.
1) Chodící lidé - Cesta k porozumění: http://chodicilide.cz/
2) Komunikace s lidmi s postižením - Metodické materiály: http://posit.upol.cz/ke-stazeni.php
3) Zásady úspěšné komunikace s lidmi s mentálním postižením: www.inclusion-europe.com/pathways2/images/CZ_Recommendations.pdf
4) Praktické info o bydlení seniorů - projekt Jsem tady ještě doma: www.dustojnestarnuti.cz/bydleni/projekt-jsem-tady-jeste-doma/
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, jaro 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/SPAMP_OFS1