PdF:SPk114 Logopedie – základy oboru - Informace o předmětu
SPk114 Logopedie – základy oboru
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/0/1.3. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPk114/OS01: Pá 16. 3. 7:30–14:40 učebna 35, So 7. 4. 13:55–20:10 učebna 35, B. Chleboradová, P. Kopečný
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Ostatní pedie)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je problematika studijního a vědního oboru logopedie, seznamuje studentky a studenty s principy komunikace a průběhem ontogeneze dětské řeči. V rámci předmětu budou představeny klíčové poznatky k jednotlivým formám narušené komunikační schopnosti.
- Výstupy z učení
- Očekávané výstupy: • orientace v současném pojetí oboru logopedie; • přehled o řečovém a psychomotorickém vývoji dítěte; • znalost jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
- Osnova
- • Koncepce oboru logopedie. Mezioborová spolupráce. Historický vývoj logopedie. • Systém poskytování logopedické intervence v ČR a související legislativa. • Proces lidské komunikace charakteristika, význam. • Verbální, nonverbální komunikace. • Ontogeneze dětské řeči. • Psychologické a společenské faktory vývoje řeči. • Anatomie a fyziologie mluvních orgánů. • Přehled jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti. • Klasifikace vývojových forem narušené komunikační schopnosti. • Klasifikace získaných forem narušené komunikační schopnosti. • Symptomatologie jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
- Literatura
- povinná literatura
- KLENKOVÁ, Jiřina, Barbora BOČKOVÁ a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Kapitoly pro studenty logopedie : Text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 103 s. ISBN 978-80-7315-229-1. info
- doporučená literatura
- KLENKOVÁ, Jiřina. Jedinci s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí škol, školských zařízení a v zařízeních sociálníh služeb. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 179 s. ISBN 978-80-210-6652-6. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie. 2. vyd. Brno: Paido, 2000, 94 s. ISBN 8085931885. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-62-1. info
- DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník : [terminologický a výkladový]. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 1998, 192 s. info
- Výukové metody
- konzultace, diskuze, studium odborné literatury
- Metody hodnocení
- Vyžadována 70% účast. Předmět je ukončen písemným testem. K absolvování předmětu je třeba uspět ze 70 %.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/SPk114