PdF:SPk504 Specializace: Poradenství, dia - Informace o předmětu
SPk504 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s mentálním postižením 1
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/0/3.3. 40 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPk504/OS01: Pá 6. 4. 7:30–14:40 učebna 35, B. Bazalová
- Předpoklady
- Předpokladem je orientace v oboru psychopedie v rozsahu požadavků státních závěrečných zkoušek bakalářského studia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Více vad)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je porozumět a umět vysvětlit termín mentální postižení v kontextu současného pojetí terminologie v pedagogice osob s mentálním postižením. Součástí předmětu je osvojit si aktuální poznatky ohledně možností diagnostiky a edukace žáků s lehkým mentálním postižením, včetně společného vzdělávání s intaktními žáky. Studenti by měli být schopni předkládat odůvodněná rozhodnutí k zařazení žáka s lehkým mentálním postižením do edukačního systému a interpretovat své znalosti z oblasti poradenství a legislativy. Student má teoretické znalosti z oblasti osobnosti, diagnostiky a edukace osob s lehkým mentálním postižením; umí vysvětlit termín mentální postižení a interpretovat ho v současném pojetí terminologie oboru; umí využít získané teoretické poznatky v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením; umí odůvodnit k zařazení žáka s lehkým mentálním postižením do edukačního systému.
- Osnova
- Teorie edukace žáků s lehkým mentálním postižením, terminologická východiska. Osobnost žáka s lehkým mentálním postižením. Poradenské služby poskytující služby žákům s lehkým mentálním postižením. Kariérové poradenství. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, přípravné třídy a dítě s lehkým mentálním postižením. Základní škola. Vymezení v systému vzdělávání pro žáky s lehkým mentálním postižením. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a žák s lehkým mentálním postižením. Speciálněpedagogická diagnostika se zaměřením na žáka s lehkým mentálním postižením. Didaktické zásady, metody, vyučovací formy, typy vyučovacích hodin, struktura přípravy učitele na vyučovací hodinu uplatňované v rámci edukace u žáků s lehkým mentálním postižením. Metodika výuky českého jazyka a literatury u žáků s lehkým mentálním postižením. Metodika výuky matematiky a její aplikace u žáků s lehkým mentálním postižením. Střední a celoživotní vzdělávání osob s lehkým mentálním postižením. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením.
- Literatura
- povinná literatura
- VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
- PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
- VALENTA, Milan. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. 2012, 349 s. ISBN 978-80-247-3829-1. info
- PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 978-80-7315-157-7. info
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
- doporučená literatura
- ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
- neurčeno
- SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 8087000005. info
- Výukové metody
- Seminář, studium odborné literatury, účast nutná.
- Metody hodnocení
- 1. Aktivní docházka do seminářů s částečně povinnou účastí. 2. Písemná zkouška. Ke splnění požadavků je vyžadováno 70 % správných odpovědí.stanoveny na začátku výuky. Aktuální a doplňující informace o okruzích, literatuře, legislativě a požadavcích k ukončení předmětu, budou vyučujícím stanoveny na začátku výuky.
- Informace učitele
- BARTOŇOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4. PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7581-8. OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6673-1. BENDOVÁ, P., ZIKL, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3. BARTOŇOVÁ, M., Přípravná třída základní školy školní rok 2007-2008. Výsledky výzkumného šetření In VÍTKOVÁ, M. VOJTOVÁ, V. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, Education of Pupils with Special Educational Needs. Sborním s mezinárodní účastí. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-188-1. CHALOUPKOVÁ, Soňa. Analýza školních vzdělávacích programů a vyučovacího procesu na základních školách praktických v České republice. 1. Vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 232 s. ISBN 978-80-210-5646-6. PIPEKOVÁ, J. a kol. Kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením. Praha : IPPP ČR, 2004. ISBN 80-86856-01-1. PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3. PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (ed.) Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-83-4. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno : MU, 1997, 2000. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání Praha: VÚP, 2015. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. 2. vyd. Praha: Portál, 2011. 224 s. ISBN 978-80-7367-889-0. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. 5. vyd. Praha: Parta, 2013. 496 s. ISBN 978-80-7320-187-6. VALENTA, Milan. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. 2012. 349 s. ISBN 978-80-247-3829-1. Zákon č. 435/2004 Sb. o zaměstnanosti. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Praha: č. 82/2015.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/SPk504