SPk800 Edukace žáků s mentálním postižením 1

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPk800/OS01: Pá 11. 5. 7:30–14:40 učebna 60, J. Pipeková
Předpoklady
Předpokladem je orientace v oboru psychopedie v rozsahu požadavků státních závěrečných zkoušek bakalářského studia, dobrá orientace v edukačním systému žáků s mentálním postižením včetně vzdělávacích programů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem studijního předmětu je osvojit si současné pojetí terminologie v oblasti pedagogiky osob s mentálním postižením, aktuální poznatky a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, systému edukace žáků s lehkým mentálním postižením, včetně inkluzivního vzdělávání. Student má dobré vědomosti z oblasti pedagogiky osob s mentálním postižením a je schopen aplikovat přístupy v rámci edukace žáků s lehkým mentálním postižením.
Osnova
  • 1. Teorie edukace žáků s mentálním postižením, terminologická východiska. 2. Osobnost žáka s lehkým mentálním postižením. 3. Poradenské služby pro žáky s lehkým mentálním postižením. 4. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, přípravné třídy. 5. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, část RVP pro žáky se SVP. 6. Speciálněpedagogická diagnostika se zaměřením na žáka s lehkým mentálním postižením. 7. Didaktické zásady, metody a vyučovací formy, typy vyučovacích hodin, používané v rámci edukace žáka s lehkým mentálním postižením. Struktura přípravy učitele na vyučovací hodinu. 8. Metodika výuky českého jazyka a literatury (počáteční čtení, psaní) v rámci edukace žáka s lehkým mentálním postižením. 9. Metodika výuky matematiky a její aplikace v rámci edukace žáka s lehkým mentálním postižením. 10. Vzdělávací oblasti RVP ZV v rámci edukace žáka s lehkým mentálním postižením. 11. Systém středoškolského a celoživotního vzdělávání pro absolventy základní školy s lehkým mentálním postižením 12. Legislativa týkající se školské problematiky edukace žáků s lehkým mentálním postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • VALENTA, Milan. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. 2012, 349 s. ISBN 978-80-247-3829-1. info
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER a Marie VÍTKOVÁ. Psychopedie. 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha, 2007, 386 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. info
    neurčeno
  • ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie : speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2008, 222 s. ISBN 9788024615653. info
  • FRANIOK, Petr a Jaroslav KYSUČAN. Psychopedie - Speciální pedagogika mentálně retardovaných. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita - PdF, 2002, 57 s. ISBN 80-7042-247-5. info
  • VALENTA, Milan a Olga KREJČÍŘOVÁ. Psychopedie :kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Vyd. 1. Olomouc: Netopejr, 1997, 193 s. ISBN 80-902057-9-8. info
  • EISOVÁ, Alena. Kapitoly z dějin psychopedie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 61 s. info
Výukové metody
Seminář, studium odborné literatury, účast vyžadována.
Metody hodnocení
1. Aktivní docházka do seminářů s částečně povinnou účastí. 2. Písemná zkouška. Ke splnění požadavků je vyžadováno 70 % správných odpovědí.
Informace učitele
Aktuální a doplňující informace o okruzích, literatuře, legislativě a požadavcích k ukončení předmětu, budou vyučujícím stanoveny na začátku výuky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019.