SPkK52 Diagnostické domény jedinců se sluchovým postižením

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/3.3. 40 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPkK52/OS01: So 24. 2. 7:30–14:40 učebna 51, So 3. 3. 7:30–14:40 učebna 37, So 17. 3. 7:30–14:40 učebna 51, L. Vrbecká Doležalová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu je prohloubit znalosti studentů o diagnostice sluchových vad a metodách surdopedické diagnostiky, osvojí si podrobné informace o objektivních a subjektivních zkouškách sluchu, komplexním vyšetření, o možnostech spolupráce speciálního pedagoga s dalšími odborníky – foniatrem, lékařem ORL, psychologem a neurologem. Součástí předmětu jsou také informace reflektující aktuální legislativní podmínky pro poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, příp. v dalších zařízeních, která provádí speciálně pedagogickou diagnostiku surdopedickou. Diskutovány budou možnosti korekce sluchových vad a užití sluchové protetiky a nástroje užívané pro hodnocení přínosu těchto kompenzačních pomůcek. Očekávané výstupy:  orientace v možnostech diagnostiky sluchových vad v raném věku, v období přípravy na povinnou školní docházku a přípravy na povolání u dětí a žáků se sluchovým postižením;  schopnost diskutovat nad vhodností zařazení jedince se sluchovým postižením do odpovídajícího zařízení dle dostupných informací;  orientace v možnostech sluchové protetiky a v postupech při rehabilitaci u jedinců se sluchovým postižením.
Osnova
  • Hlavní témata (osnova):  Diagnostické metody a techniky používané v surdopedické praxi - hodnocení a interpretace výsledků objektivních zkoušek sluchu.  Diagnostické metody a techniky používané v surdopedické praxi - behaviorální metody, hodnocení a interpretace výsledků subjektivních zkoušek sluchu.  Význam diferenciální diagnostiky a mezioborové spolupráce v diagnostickém procesu.  Nástroje pro hodnocení sluchového vnímání a jazykových schopností dětí s postižením sluchu v raném věku.  Diagnostické nástroje a postupy užívané v diagnostickém procesu u dětí s postižením sluchu v předškolním věku, mezioborová spolupráce.  Diagnostické nástroje a postupy užívané v diagnostickém procesu u žáků s postižením sluchu ve školním věku, mezioborová spolupráce.  Diagnostické nástroje a postupy užívané v diagnostickém procesu u žáků s postižením sluchu ve středním školním věku, v období dospívání a adolescence, mezioborová spolupráce.  Funkční negramotnost - problematika porozumění čtenému textu u neslyšících, hodnocení čtenářských dovedností.
Literatura
    povinná literatura
  • JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 9788026209447. info
    neurčeno
  • POTMĚŠIL, Miloň. Psychosociální aspekty sluchového postižení. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 197 stran. ISBN 9788021051843. info
  • POTMĚŠIL, Miloň. Projektování v surdopedii. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 138 s. ISBN 9788024417264. info
  • POTMĚŠIL, Miloň. Sluchové postižení a sebereflexe. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2007, 197 s. ISBN 9788024613000. info
  • POTMĚŠIL, Miloň. Čtení k surdopedii. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 217 s. ISBN 8024407663. info
Výukové metody
Teoretická příprava, aktivní účast ve výuce, skupinová práce, průběžné plnění úkolů, diskuse.
Metody hodnocení
Student zpracuje případovou studii dítěte, žáka nebo studenta se sluchovým postižením v rozsahu cca 2-3 strany formátu A4, která bude reflektovat možnosti včasné diagnostiky a následné péče o jedince s diagnostikovanou vadou sluchu v ČR. Písemná zkouška (úspěšnost - 70 %) a ústní zkouška.
Informace učitele
Povinná literatura Jungwirthová, I. (2015) Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál. Potměšil, M. a kolektiv (2012) Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Katalog míry posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. II. část. Olomouc: UP. Seewald, R., Tharpe, A. M. (2011) Comprehensive handbook of pediatric audiology, San Diego: Plural Pub., Inc. Doporučená literatura Easterbrooks, R., ESTES, S a E. L. (2007) Helping deaf and hard of hearing students to use spoken language: a guide for educators and families, Thousand Oaks: Corwin Press. Horáková, R. (2012) Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál. Horáková, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatrilová, D. (2006) Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. Hricová, L., Doležalová, L. (2012) Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In Bartoňová, M., Bytešníková, I. et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. Komorná, M. (2008) Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. Lechta, V. a kol. (2003) Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. Robertson, L. (2014) Literacy and deafness: listening and spoken language, San Diego: Plural Publishing. Roučková, J. (2006) Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praktické návody a důležité informace. Praha: Portál. Smolík, F., Seidlová Málková, G. (2014) Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada Svobodová, K. (2005) Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima. Šedivá, Z. (2006) Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima. Šlapák, I. a kol. (2013) Dětská otorinolaryngologie. Praha: Mladá fronta. Tye-Murray, N. (2009) Foundations of aural rehabilitation: children, adults, and their family members, Stamford: Cengage Learning
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.