PdF:SPp904 Specializace: Edukace žáků s p - Informace o předmětu
SPp904 Specializace: Edukace žáků s poruchami chování a s mentálním postižením 1
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPp904/01: Po 19. 2. 11:10–14:40 učebna 60, Po 26. 2. 11:10–14:40 učebna 60, Po 5. 3. 11:10–14:40 učebna 60, Po 12. 3. 11:10–14:40 učebna 60, Po 19. 3. 11:10–14:40 učebna 60, Po 26. 3. 11:10–14:40 učebna 60, St 4. 4. 7:30–11:00 učebna 32, St 11. 4. 7:30–11:00 učebna 32, St 18. 4. 7:30–11:00 učebna 32, St 25. 4. 7:30–11:00 učebna 32, St 2. 5. 7:30–11:00 učebna 32, St 9. 5. 7:30–11:00 učebna 32, J. Pipeková, V. Vojtová
- Předpoklady
- SPp207
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozšířit kompetence studentů pro informované přístupy ke vzdělávání dětí a žáků v riziku poruchy chování se zaměřením na školní prostředí. Studenti budou vedeni k aplikaci postupů pro podporu, posilování a provázení cílové skupiny dětí v edukačních procesech na systémové úrovni školy a třídy. Studenti se naučí diagnostikovat specifické edukační potřeby cílové skupiny žáků, nastavit cíle intervence, zpracovávat intervenční smlouvy. Dalším cílem předmětu je rozšířit kompetence studentů pro informované přístupy ke vzdělávání dětí a žáků v riziku poruchy chování a s mentálním postižením se zaměřením na školní prostředí. Studenti budou vedeni k aplikaci postupů pro podporu, posilování a provázení cílové skupiny dětí v edukačních procesech na systémové úrovni školy a třídy.
- Osnova
- 1.Etopedie v kontextu inkluzní teorie a praxe a přístupu ke vzdělávání a vzdělanosti cílové skupiny. 2. Specifické edukační potřeby dětí s PCH/Typologie osobnosti/Vývojová specifika jako základ diagnostiky 3. Edukační potřeby cílové skupiny jako zdroj intervenční práce speciálního pedagoga. 4. Porucha chování jako dynamický fenomén – vertikální, horizontální úroveň 5. Sociální vyloučení a rizika pro vývoj chování, Neúspěch v učení jako riziko. Chudoba jako riziko. 6. Intervence 3P v prostředí školní třídy 7. Systémové prvky a procesy pro podporu iluzivního prostředí školy ve vztahu k žákům v riziku poruchy chování, riziko vyloučení ze vzdělávání. 8. Resilienční prostředí a procesy, copingové strategie. 9. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání cílové skupiny žáků. 10. Projektová práce – strategie postupu. 11. Ústavní výchova 12. Edukační potřeby cílové skupiny jako zdroj intervenční práce speciálního pedagoga. 13. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením školský zákon, vyhlášky 14. Okruh žáků s lehkým mentálním postižením (specifika osobnosti, poznávací procesy, variabilita vývojových zvláštností) 15. Edukace osob s lehkým mentálním postižením, terminologická východiska 16. Poradenské služby pro žáky s lehkým mentálním postižením (školní poradenská pracoviště, školská poradenská zařízení).
- Literatura
- povinná literatura
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Translated by Karel Balcar. Vyd. 3. Praha: Portál, 2010, 383 s. ISBN 9788073677251. info
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 228 s. ISBN 8071788880. info
- doporučená literatura
- VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8. info
- BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0. info
- BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Triton, 2011, 202 stran. ISBN 9788073874322. info
- BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
- neurčeno
- PIPEKOVÁ, Jarmila, Marie VÍTKOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Barbora BAZALOVÁ, Lenka DŽAMBIKOVÁ, Hana OŠLEJŠKOVÁ, Karel PANČOCHA, Lenka SLEPIČKOVÁ, Evžen ŘEHULKA, Ivo ŠLAPÁK a Helena VAĎUROVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. první. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 322 s. ISBN 978-80-210-7581-8. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 246 s. ISBN 978-80-210-7689-1. info
- VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení : v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 349 stran. ISBN 9788024738291. URL info
- Výukové metody
- Semináře, diskuze, projekt, stáž, nekontaktní výuka, samostudium. Konzultace, studium odborné literatury, účast vyžadována. Veškeré požadavky k ukončení předmětu, včetně okruhů a literatury budou doplněny vyučujícím na začátku výuky.
- Metody hodnocení
- 1. Aktivní docházka do seminářů s 80% povinnou účastí. 2. Písemná zkouška z oblasti Edukace žáků s mentálním postižením. Ke splnění požadavků je nutných 70% správných odpovědí.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Další informaace (aktuální znění okruhů, literatury, požadavků apod.) bude sděleno vyučujícím na začátku výuky.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/SPp904