PdF:SPpK50 Diagnostické domény jedinců s - Informace o předmětu
SPpK50 Diagnostické domény jedinců s narušenou komunikační schopností
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPpK50/01: Út 9:20–12:50 centrum, I. Bytešníková, B. Chleboradová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky diagnostiky narušené komunikační schopnosti u dětí a žáků s narušenou komunikační schopností, s organizací činnosti poradenských zařízení, s možnostmi mezioborové spolupráce v rámci komplexního diagnostického procesu a také se souvisejícími legislativními opatřeními.
- Osnova
- Komunikace, narušená komunikační schopnost a její role ve vzdělávání; charakteristika forem narušené komunikační schopnosti – speciálních vzdělávacích potřeb, model logopedického vyšetření. Včasná diagnostika vývoje řeči a jazykových schopností z pohledu logopeda, interdisciplinární spolupráce. Diagnostické postupy užívané u rizikových dětí v období nezáměrné a záměrné komunikace. Diagnostická doména – rovina foneticko-fonologická (specifika, diagnostické nástroje). Diagnostická doména – rovina morfologicko-syntaktická (specifika, diagnostické nástroje). Diagnostická doména – rovina lexikálně-sémantická; porozumění (specifika, diagnostické nástroje). Diagnostická doména – rovina pragmatická (specifika, diagnostické nástroje). Diagnostická doména – čtení, psaní, motorika, grafomotorika (specifika, diagnostické nástroje). Diagnostická doména – sluchové a zrakové vnímání, orientační funkce, paměť a pozornost (specifika, diagnostické nástroje).
- Literatura
- Seznam literatury je vložen v informacích učitele
- Seznam literatury je vložen v informacích učitele
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, praktická cvičení
- Metody hodnocení
- Zpracování případové studie dítěte/žáka a její prezentace; písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí testu je 75% správných odpovědí), ústní zkouška.
- Informace učitele
- Klenková, J. (2006) Logopedie. Praha: Grada publishing. Lechta, V. a kol. (2003) Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. Vrbová, R. a kol. (2012) Diagnostické domény pro žáky s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UPOL. Doporučená literatura Bartoňová, M. et. al. (2005) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido. Caravolas, M., Volín, J. (2005) Baterie diagnostických testů gramotnostních dovedností pro žáky 2. až 5. ročníku ZŠ. Praha: IPPP. Cimlerová, P., Pokorná, D., Chalupová, E. (2007) Diagnostika specifických poruch učení u adolescentů a dospělých osob. Praha: IPPP. Klenková, J. a kol. (2008) Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Brno: MU. Seidlová Málková G., Smolík, F. (2014) Diagnostika jazykového vývoje. Diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku. Praha: Grada Publishing. Seidlová Málková G., Caravolas, M. (2014) Baterie testů fonologických schopností. Praha: NÚV.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/SPpK50