PdF:SPpK55 Intervenční postupy - simulace - Informace o předmětu
SPpK55 Intervenční postupy - simulace u jedinců s tělesným postižením
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPpK55/01: St 14:50–16:30 centrum, D. Opatřilová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat poznatky z oblasti poradenství se zaměřením na jedince s tělesným postižením. Osvojit si speciálně pedagogické diagnostiky u cílové skupiny spolu s vědomím významu mezioborové spolupráce a spolupráce školských poradenských zařízení. Znalost intervenčních postupů u jedinců s tělesným postižením, podpůrných opatření. Očekávané výstupy: • student má poznatky z oblasti poradenství se zaměřením na jedince s tělesným postižením; • umí realizovat speciálně pedagogické diagnostiky u cílové skupny; • zná intervenční postupy u jedinců s tělesným postižením, podpůrná opatření.
- Osnova
- - Včasná intervence u dětí s centrálním postižením. • Mozková obrna – charakteristika, klasifikace. • Speciálněpedagogická diagnostika u dětí s hybným postižením v předškolním věku. Role mezioborové spolupráce. • Vojtova metoda, Bobath koncept. • Podpora psychomotorického vývoje u dítěte s těžkým tělesným postižením – polohování, pomůcky. Mezioborová spolupráce a spolupráce s rodiči. • Speciálněpedagogická diagnostika jemné motoriky a grafomotoriky u dětí předškolního věku. • Možnosti rozvoje jemné motoriky a grafomotoriky u dětí předškolního věku, propojení se vzdělávacím procesem. • Diagnostika a intervence senzomozorických dovedností a u dětí s centrálním postižením. • Specifika školní zralosti u dětí s tělesným postižením. • Spolupráce školských poradenských zařízení se školou v rámci somatopedické intervence a podpory žáků s tělesným postižením. • Specifika v procesu učení u žáků s centrálním postižením. • Platná legislativa související s realizací podpůrných opatření u dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – u žáků s tělesným postižením. • Specifika edukačního prostředí žáků s tělesným postižením. • Psychologické zvláštnosti u žáků se závažným (progresivním) onemocněním. • Specifika přístupů u žáků se zdravotním znevýhodněním – diabetes, astma, cystická fibróza, epilepsie, onkologická onemocnění. • Podpůrná opatření a jejich stupně u cílové skupiny žáků s tělesným postižením. • Personální podpůrná opatření poskytovaná dle platné legislativy (asistent pedagoga, další pedagog, speciální pedagog a jejich role ve vzdělávání žáků s tělesným postižením). • Podpůrná opatření materiálního charakteru poskytovaná dle platné legislativy (rehabilitační pomůcky, didaktické pomůcky, kompenzační pomůcky). • Individuální vzdělávací plán (IVP) pro žáka s tělesným postižením – charakteristika a skladba IVP, tvorba IVP, spolupráce se školou a školskými zařízeními při tvorbě IVP. • Předprofesní, profesní orientace a kariérní poradenství u žáků a studentů s tělesným postižením – speciálněpedagogická podpora, poradenství.
- Literatura
- Čadová, E. a kol. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení ne závažného onemocnění. Dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. (2012) Děti se speciálními vzdělávacími problémy v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. Bartoňová, M., Opatřilová, D., Vítková, M. (2015) Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdis
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. URL info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 159 s. Odborná kniha. ISBN 978-80-210-5536-0. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 stran. ISBN 9788021045750. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Somatopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 123 stran. ISBN 9788073151379. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. 1.vydání. Brno: Paido, 2007, 123 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-137-9. info
- Výukové metody
- Diskuse, prezentace, skupinová práce, případové studie, reflexe prezentací studentů
- Metody hodnocení
- ústní zkouška, zpracování případové studie, aktivní účast
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/SPpK55