UPVK_0016 Obecná didaktika

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/.8. 10 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Znalosti základních pojmů z obecné pedagogiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu bude student schopen: - definovat obecnou didaktiku - vymezit funkci obecné didaktiky pro úspěšné zvládnutí oborových (předmětových) didaktik a pedagogické praxe - vymezit pojmy vztahující se ke vzdělávání - popsat teorii cílů - vymezit a popsat výukové metody, prostředky a formy - objasnit didaktické principy - posoudit úroveň odborného vědeckého jazyka, který využívá hlavních didaktických pojmů.
Osnova
  • 1. Úvod do studia předmětu Obecná didaktika, návaznosti na obor. 2. Metodologické otázky, významné osobnosti v didaktice. 3. Přehled didaktických teorií a koncepcí. 4. Základní pedagogické dokumenty a právní aspekty výuky. 5. Cíle výuky. 6. Obsah výuky, tacitní znalosti. 7. Vyučovací metody. 8. Formy výuky. 9. Didaktické zásady. 10. Mravní aspekty edukace. 11. Příprava učitele a vedení výuky. 12. Hodnocení ve výuce. 13. Sebereflexe v práci učitele. 14. Doplňující témata.
Literatura
    povinná literatura
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 104 stran. ISBN 8021031239. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
    doporučená literatura
  • KOLÁŘ, Zdeněk a Karel RÝDL. Úloha obecné didaktiky v přípravě učitelů na vysoké škole. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, 1988. 210 s.
  • ŠVEC, Vlastimil. Tacitní znalosti jako most mezi teorií a praxí v pedagogické přípravě budoucích učitelů. Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost , o.s., 2012, roč. 22/2012, č. 3, s. 387-403. ISSN 1211-4669. info
  • PETLÁK, Erich. Všeobecná didaktika. 2. vyd. Bratislava: Iris, 2004, 311 s. ISBN 8089018645. info
  • OBST, Otto. Obecná didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 159 s. ISBN 8024405555. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 90 s. ISBN 8021013656. info
    neurčeno
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005, 141 s. Škola v praxi, svazek 3. ISBN 80-86633-33-0. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002, 90 s. ISBN 8021026987. info
  • FILOVÁ, Hana, Josef MAŇÁK, Jiří STRACH, Oldřich ŠIMONÍK, Jan ŠŤÁVA a Vlastimil ŠVEC. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 95 s. ISBN 8021013087. info
Výukové metody
Přednáška, konzultace.
Metody hodnocení
Předmět bude ukončen zkouškou. Zkouška je písemná a ústní. Otázky ke zkoušce - viz syllabus.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.