VVm021 Kontexty tvorby 2

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VVm021/01: Út 18:30–20:10 učebna 55, B. Rozbořil
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
• Student zná základní pojmy a koncepty (odlišných) přístupů ke zkoumané otázce a to jak estetické tak sociologické. • Student umí aplikovat tuto znalost na konkrétní umělecké projevy i na pedagogický materiál. • Student je schopen zaujmout vlastní, prožité a promyšlené stanovisko k problematice.
Osnova
  • Anotace: Ve virtuálním úsilí o vypracování vlastní odpovědi na otázku po „užitku výtvarné výchovy“, kurz ve třech semestrech sleduje tři mohutnosti lidského ducha: vůli, rozum a cítění a zkoumá, jak výchova uměním může prospět rozvoji a kultivaci lidského ducha. Kurz má didaktickou povahu: ukazuje formy, koncepce a metody efektivně rozvíjející konativní, kognitivní a emoční potenciál člověka. Stojí na aktivní práci studentů s vybranými texty a na jejich diskusi. „Kontexty tvorby 2“ se zaměřují na aspekty poznání; odvíjejí se od antického konceptu mimesis, problému reprezentace a chápání realismu. Adornův výklad mimesis činí umění racionálním oponentem racionality: umění může být nástrojem prosazování pravdy, jakkoli vně vědeckého přístupu. Fikce ukazuje alternativy statu quo a je tedy jak kritickým tak utopickým příspěvkem k otázce „jak reálná je realita“. Sylabus: • Umění jako poznání – ale čeho? Kognitivní estetika (tkví hodnota umění v poznání, jež přináší?), mimesis a problém reprezentace; potenciál estetiky u Croce; umění a věda – shody/rozdíly (intuice, imaginace, fakta, teorie, hodnoty). • Jak pravdivá může být umělecká fikce (Lukács, Adorno)?; konstruujeme skutečnost nebo odhalujeme (moderní versus postmoderní epistemologie, Morin, Bachelard, Kuhn); formy vnímání - vnímání formy (schéma, forma, Gestalt) • Sociální podmíněnost poznání, funkce poznání pro celek; Symbolické univerzum a sociální struktura (Foucault), míra řádu ve skutečnosti (kontingence, heterogenita, ambivalence a konzistence nebo diskontinuita); informační společnost; • Elementy a formy vědění: příroční vědění versus Weltanschauung; symbol, (mýtus, rituál); ideologie, utopie a heterotopie, stupně (informace/vědění/moudrost viz Aristoteles) • Jazyk a myšlení; klasifikace rozlišovaných poznávaných kvalit a entit; Logos, jazykové hry (Wittgenstein); • Subjekt – objekt; osoba aneb poznej sám sebe; ironické vědění/myšlení a jeho oponenti; zvlčilá tvořivost - vědečtí podivíni. (grotesknost); umění jako výzkum
Literatura
    povinná literatura
  • DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Translated by Alena Lhotová - Hana Prousková. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 205 s. ISBN 9788073674151. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 1. vyd. Brno: Nakladatelství MU v Brně, 1999, 125 s. svazek 72, spisy PedF MU V Brně. ISBN 80-210-2079-2. info
    doporučená literatura
  • FAY, Brian. Současná filosofie sociálních věd : multikulturní přístup. Translated by Jana Ogrocká. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 8086429105. info
  • PERNIOLA, Mario. Estetika 20. století. Edited by Helena Jarošová - Miloš Ševčík, Translated by Alena Bahníková. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2000, 169 s. ISBN 802460213X. info
    neurčeno
  • MORIN, Edgar. Věda a svědomí. Přel. Ivana Holzbachová. Brno: Atlantis, 1995, 133 s. ISBN 80-7108-108-6. info
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019.