PdF:ZS1BK_CjC4 Současný český jazyk 4 - Informace o předmětu
ZS1BK_CjC4 Současný český jazyk 4 - slovní zásoba a tvoření slov
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 hodin. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BK_CjC4/OS01: Pá 6. 4. 7:30–9:10 učebna 37, Pá 4. 5. 15:45–17:25 učebna 37, Pá 11. 5. 13:55–15:35 učebna 37, I. Kolářová
- Předpoklady
- Předmět předpokládá znalost základních jazykovědných pojmů a poznatky získané v předmětech Současný český jazyk I - úvod, fonetika a fonologie a Současný český jazyk II - tvarosloví.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základních škol (program PdF, C-CV)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem první disciplíny je seznámit studenty se strukturou české slovní zásoby, s její charakteristikou, s kritérii třídění slovní zásoby. Cílem nauky o tvoření slov je seznámit studenty se slovotvornými postupy v češtině a s hlavními slovotvornými prostředky.
Předpokládá se, že na konci výuky předmětu jsou studenti schopni:
1. Provést analýzu významu slova a zařadit slovo do příslušné vrstvy slovní zásoby.
2. Vyhledat v textu synonymum nebo antonymum zadaného slova.
3. Odlišit mnohoznačné slovo od homonyma.
4. Interpretovat význam některých méně známých (zejména archaických) slov.
5. Identifikovat frazém nebo sousloví.
6. Vysvětlit termíny ze slovotvorby a stavby slova, odlišit stavbu slova a slovotvornou strukturu.
7. Provést slovotvornou analýzu slova (tj. poznat základové slovo a slovotvorný formant, kterým bylo slovo utvořeno);
8. Provést rozbor stavby slova. - Osnova
- 1. Základní pojmy z oblasti nauky o slovní zásobě a tvoření slov.
- 2. Slovo a pojmenování. Pojmenování jednoslovná a víceslovná.
- 3. Příslušnost slov ke strukturním a nestrukturním útvarům národního jazyka;příslušnost slov ke stylovým vrstvám; expresivita slova; frekvence slov v současné češtině a v textech různých stylových vrstev. Dobové příznaky slov a víceslovných pojmenování. Charakteristika slov z hlediska původu. (Poznatky jsou využívány při práci s autentickým textem).
- 4. Rozšiřování slovní zásoby. Přejímání slov z cizích jazyků dříve a dnes.
- 5. Významové vztahy uvnitř slovní zásoby. Synonymie v textu, její funkce. Antonyma a jejich využití v textu.
- 6. Vztahy hyperonymicko-hyponymické.
- 7. Vlastní jména. Druhy vlastních jmen. Vlastní jména ve výuce českého jazyka na 1. stupni základní úkoly.
- 8. Lexikální rozbor pojmenování.
- 9. Tvoření slov v češtině. Základní pojmy. Slova motivovaná a nemotivovaná.
- 10. Druhy tvoření slov v češtině, jejich specifické znaky, produktivita. Slovotvorné kategorie, slovotvorné typy.
- 11. Příponové tvoření podstatných jmen, přídavných jmen, sloves a příslovcí, slovotvorné kategorie a formální prostředky. Produktivita slovotvorných formantů.
- 12. Předponové tvoření podstatných jmen, přídavných jmen, sloves a příslovcí
- 13. Skládání slov v češtině. Zkracování slov.
- 14. Rozbor stavby slova.
- Literatura
- HAUSER, Přemysl. Slovní zásoba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 45-58. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- HAUSER, Přemysl. Tvoření slov. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 59-92. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ, Diana SVOBODOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vydání čtvrté, upravené. [Odry]: Vade mecum Bohemiae, 2010, 375 stran. ISBN 9788086041377. info
- SVOBODOVÁ, Diana. Tvoření slov a česká lexikologie. Ostrava, 2005. info
- ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 380 s. ISBN 80-85866-12-9. info
- HAUSER, Přemysl. Nauka o slovní zásobě. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 195 s. URL info
- Výukové metody
- 1. Práce s textem, vyhledávání slov v textu, identifikace vlastností slova v textu a jeho významu.
2. Analýza slovotvorné struktury - společná a individuální práce.
3. Komplexní rozbor stavby slova.
4. Samostatné tvoření slov. - Metody hodnocení
- Předpokladem pro udělení zápočtu je zvládnutí látky obsažené v osnově předmětu, které bude ověřeno písemnou kontrolou po ukončení semestru (v termínech vypsaných vyučující). Písemka obsahuje cca 80-100 slovotvorných a lexikálních jevů, pro úspěšné složení zápočtu musí student správně vyřešit 80 % z nich.
Bližší informace viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=534 - Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=534
Bližší informace viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=534 - Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou pro ukončení předmětu zápočtem je úspěšné složení zkoušky z předmětu ZS1BK_CjC2.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/ZS1BK_CjC4