ZS1BK_ZTD Základy tvořivé dramatiky

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/.7. 8 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o tvořivé dramatice jako esteticko-výchovném předmětu, jenž se zabývá osobnostně sociálním učením a učením divadelním dovednostem. Studenti budou seznámeni s obsahem a metodami DV, v nichž se prolínají poznatky a principy především z oborů dramatických umění, pedagogiky a psychologie. Po absolvování předmětu bude student schopen definovat základní pojmy DV, teoretické poznatky aplikovat v praxi, posoudit možnost využití DV ve škole vzhledem k tématu, věku žáků a vyspělosti kolektivu, zdůvodnit své rozhodnutí zařadit DV do vyučovacích hodin.
Osnova
  • 1. Historie školského divadla. 2. Kořeny tvořivé dramatiky. 3. Tvořivá dramatika dnes. 4. Pedagogicko-psychologická východiska tvořivé dramatiky. 5. Hodnoty a cíle tvořivé dramatiky. 6. Strukturované drama. 7. Techniky strukturování. 8. Systémy průpravných her a cvičení. 9. Hry a cvičení.
Literatura
  • PAVLOVSKÁ, Marie. Dramatická výchova ve škole. In Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. 1.vyd. Brno: Doplněk, 1999, s. 254-258. ISBN 80-7239-034-1. info
  • BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky :dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Edited by Pavel Vacek. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1996, 83 s. ISBN 80-7068-070-9. info
  • MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova ve škole. Vyd. 1. Brno: Divadelní fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, 1995, 99 s. ISBN 80-85429-16-0. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 7., rozš. vyd. Praha: Artama, 1993, 149 s. ISBN 80-7068-041-5. info
Výukové metody
seminář, teoretická příprava, samostatná práce, diskuse, výklad
Metody hodnocení
excerpt odborné knihy, písemný záznam náslechu hodiny dramatické výchovy, praktický výstup
Informace učitele
Doporučená literatura: Bláhová, Krista: Uvedení do systému školní dramatiky. ARTAMA, Praha l996. Budínská, Hana: Hry pro šest smyslů. ARTAMA , Praha l994. Delongová, Jindra - Macková, Silva - Svozilová, Dana: Vezměte do ruky knihu. Mravenec, Brno l995. Disman, Miloslav: Receptář dramatické výchovy. SPN, Praha l976. Macková, Silva: Dramatická výchova ve škole. DiFA JAMU, Brno l995. Machková, Eva: Metodika dramatické výchovy. ARTAMA, Praha l993. Mlejnek, Josef: Dětská t vořivá hra. KKS, Hradec Královél98l. Štemberková - Kratochvílová, Šárka: Metodika mluvní výchovy. STD, Praha l994. Valenta, Josef: Metody dramatické výchovy. Strom, Praha l997. Way, Brian: Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. ISV nakladatelství, Praha l996. Časopis Tvořivá dramatika, vydává ARTAMA ve spolupráci s STD, Praha.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.