PdF:Ze0061 Geo. města a venkova - Informace o předmětu
Ze0061 Geografie města a venkova
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Ondřej Krejčí (cvičící)
Mgr. Ing. Libor Lněnička, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Ze0061/01: Čt 16:40–18:20 učebna 5a, L. Lněnička, H. Svobodová
- Předpoklady
- Předpokladem je základních znalost obecných poznatků ze socio-ekonomické geografie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Geografie města: Základním cílem kurzu je získat základní znalost o vývoji měst od starověku až po současnost. Specifické zaměření na vývoj měst v České republice s aplikací na statutární město Brno. Na konci kurzu bude student schopen interpretovat, aplikovat a ukázat práci s územně plánovacími podklady a pracovními listy pomocí interpretace, aplikace.
Geografie venkova: Cílem předmětu je získání základních znalostí o venkovu v prostředí ČR se zaměřením na procesy, aktéry a nástroje rozvoje venkova. Na konci tohoto kurzu bude student schopen vymezit dle stanovených znaků venkovské oblasti, analyzovat vztahy mezi městem a venkovem, identifikovat aktéry a nástroje rozvoje venkova. Student je schopen použít znalosti k tvorbě vlastních návrhů vedoucích ke zvýšení kvality života na venkově. - Osnova
- Geografie města:
- 1. Úvod do geografie města, předmět studia, vývoj, přehled přístupů.
- 2. Vznik měst, pre-industriální město - koncepty, struktury.
- 3. Města a průmyslová revoluce, průmyslové město.
- 4. Postindustriální město - přístupy, koncepty a témata.
- 5. Socialistické město - prostorové procesy a struktury.
- 6. Post-socialistické město - prostorová transformace.
- 7. Vnitřní prostorová struktura měst a její změny.
- 8. Terénní cvičení - funkce města Brna (obytná, obslužná, průmyslová, administrativní, dopravní).
- Geografie venkova:
- 1. Vymezení venkova.
- 2. Proměny venkova po roce 1989.
- 3. Společná zemědělská politika EU a její vliv na rozvoj venkova.
- 4. Aktéři rozvoje venkova.
- 5. Nástroje rozvoje venkova.
- 6. Problémy venkova a možnosti jejich řešení.
- 7. Terénní cvičení - mapování a analýza vybraného problému ve venkovské obci.
- Literatura
- BINEK, Jan, Hana SVOBODOVÁ, Jan HOLEČEK, Alena PŘIBYLÍKOVÁ, Kateřina CHABIČOVSKÁ a Iva GALVASOVÁ. Synergie ve venkovském prostoru - Přístupy k řešení problémů rozvoje venkovských obcí. 1. vyd. Brno: GaREP, spol. s r. o., 2010, 120 s. ISBN 978-80-904308-4-6. URL info
- KUNC, Josef, Václav TOUŠEK, Jiří VYSTOUPIL, Petr DANĚK, Pavel KLAPKA, Ondřej MULÍČEK, Daniel SEIDENGLANZ, Zdeněk SZCZYRBA, Michal VANČURA, Antonín VĚŽNÍK, Milan VITURKA a Petr TONEV. Ekonomická a sociální geografie. 1. vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2008, 411 s. učebnice vysokých škol. ISBN 978-80-7380-114-4. info
- GALVASOVÁ, Iva, Jan BINEK, Kateřina CHABIČOVSKÁ, Jan HOLEČEK a Dušan HALÁSEK. Spolupráce obcí jako faktor rozvoje. 1. vyd. Brno: Georgetown, 2007, 140 s. ISBN 80-251-20-9. URL info
- BINEK, Jan. Venkovský prostor a jeho oživení. Brno: Georgetown, 2007, 137 s. ISBN 80251195. info
- SHORT, John Rennie. Lidská sídla. Translated by Vít Štěpánek. Praha: Nakladatelský dům OP, 1994, 256 s. ISBN 80-85841-14-2. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, diskuze, praktické cvičení, práce v terénu. Práce v terénu budou probíhat ve městě Brně a jeho blízkém okolí - např. lokality Lesná, Židenice, Olympia Modřice, Střed, Jih a Bohunice, v případě venkova - např. Moravany, Útěchov, Jehnice, Ořešín apod.
- Metody hodnocení
- Individuální/skupinový projekt zpracovaný na základě vlastní práce v terénu. Projekt musí být v zadaném termínu odevzdán na IS. Přínosem je aktivita na seminářích.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/Ze0061