AJ3302 Současná americká literatura a společnost

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/3/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Zdeněk Janík, M.A., Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Šalamoun, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJ3302/Kombi01: Pá 15. 2. 15:00–17:50 učebna 10, Pá 1. 3. 15:00–17:50 učebna 10, Pá 15. 3. 15:00–17:50 učebna 10, Pá 29. 3. 15:00–17:50 učebna 10, Pá 12. 4. 15:00–17:50 učebna 10, Pá 3. 5. 15:00–17:50 učebna 10, Z. Janík, J. Šalamoun
AJ3302/Kombi02: Pá 22. 2. 15:00–17:50 učebna 10, Pá 8. 3. 15:00–17:50 učebna 10, Pá 22. 3. 15:00–17:50 učebna 10, Pá 5. 4. 15:00–17:50 učebna 10, Pá 26. 4. 15:00–17:50 učebna 10, Pá 10. 5. 15:00–17:50 učebna 10, Z. Janík, J. Šalamoun
AJ3302/Prez01: Út 17:00–19:50 učebna 58, Z. Janík, J. Šalamoun
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
This course introduces students to major trends, authors and works of contemporary American literature by focusing on themes relevant for current times and provides connections to current political, cultural and social events. The central theme is the issue of identity - national, transnational, gender, social, racial, ethnic and multiethnic.
At the end of this course, students should be able to
identify cultural values and interpret their significance
describe postmodernism, discuss its causes and origins
identify and analyze postmodern features in literary texts
explain how minority writers (women, ethnic, racial and sexual minorities) have used postmodern narrative techniques to define their identities
Výstupy z učení
At the end of the course, the students will be able to:
- identify and describe major trends in postwar American literature and understand their relationship to American society and culture
- familiar with major works of fiction, art, and historical events which influenced the social life of the U.S. of America
- develop your skills in analytical reading and proposal writings
- understand and frame literary works as a form of social commentary which responds to specific historical occurrences
Osnova
  • 1. Cultural, social and literary themes of contemporary USA
  • 2. Theories of poststructuralism as a tool to interpret contemporary culture
  • 3. Postmodern Identity (Thomas Pynchon, John Barth, Kurt Vonnegut)
  • 4. Revisiting History (E. L. Doctorow, Toni Morrison)
  • 5. New ideas, new genres (graphic novel, cyberpunk)
  • 6. Critique of literary canon and critique of poststructuralism (Adrienne Rich, Gloria Anzaldua, Barbara Christian)
  • 7. Identity and Race (Alice Walker, Amiri Baraka, Lucille Clifton)
  • 8. Identity and Ethnicity I (Sandra Cisneros, Amy Tan) 9. Identity and Ethnicity II (Louise Erdrich, Sherman Alexie)
  • 10. Identity and Gender (Ursula LeGuin, Adrienne Rich, Olga Broumas)
  • 11. Queer Identity (Leslie Feinberg, Olga Broumas)
  • 12. Transnational Identity (R. Jarrar, Iva Pekarkova)
Literatura
  • The Columbia history of the American novel. Edited by Emory Elliott - Cathy N. Davidson. New York: Columbia University, 1991, xviii, 905. ISBN 0-231-07360-7. info
  • The Heath anthology of American literature. Edited by Paul Lauter. Lexington, Mass.: D.C. Heath, 1990, xxxix, 261. ISBN 0-669-12065-0. info
  • Columbia literary history of the United States. Edited by Emory Elliott. New York: Columbia University Press, 1988, xxviii, 12. ISBN 0-231-05812-8. info
Výukové metody
discussion-based seminars
group work
Metody hodnocení
1) Response papers (1 for each seminar), focusing on one text from the assigned reading
2) final credit test
3) in-class presentation of an argument (based on the novel you read)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2707 (combined version)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.