PdF:AJ3302 Současná americká literatura a - Informace o předmětu
AJ3302 Současná americká literatura a společnost
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/3/0. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Zdeněk Janík, M.A., Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Šalamoun, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- AJ3302/Kombi01: Pá 15. 2. 15:00–17:50 učebna 10, Pá 1. 3. 15:00–17:50 učebna 10, Pá 15. 3. 15:00–17:50 učebna 10, Pá 29. 3. 15:00–17:50 učebna 10, Pá 12. 4. 15:00–17:50 učebna 10, Pá 3. 5. 15:00–17:50 učebna 10, Z. Janík, J. Šalamoun
AJ3302/Kombi02: Pá 22. 2. 15:00–17:50 učebna 10, Pá 8. 3. 15:00–17:50 učebna 10, Pá 22. 3. 15:00–17:50 učebna 10, Pá 5. 4. 15:00–17:50 učebna 10, Pá 26. 4. 15:00–17:50 učebna 10, Pá 10. 5. 15:00–17:50 učebna 10, Z. Janík, J. Šalamoun
AJ3302/Prez01: Út 17:00–19:50 učebna 58, Z. Janík, J. Šalamoun - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (angl.) (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy (angl.) (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Cíle předmětu
- This course introduces students to major trends, authors and works of contemporary American literature by focusing on themes relevant for current times and provides connections to current political, cultural and social events. The central theme is the issue of identity - national, transnational, gender, social, racial, ethnic and multiethnic.
At the end of this course, students should be able to
identify cultural values and interpret their significance
describe postmodernism, discuss its causes and origins
identify and analyze postmodern features in literary texts
explain how minority writers (women, ethnic, racial and sexual minorities) have used postmodern narrative techniques to define their identities - Výstupy z učení
- At the end of the course, the students will be able to:
- identify and describe major trends in postwar American literature and understand their relationship to American society and culture
- familiar with major works of fiction, art, and historical events which influenced the social life of the U.S. of America
- develop your skills in analytical reading and proposal writings
- understand and frame literary works as a form of social commentary which responds to specific historical occurrences - Osnova
- 1. Cultural, social and literary themes of contemporary USA
- 2. Theories of poststructuralism as a tool to interpret contemporary culture
- 3. Postmodern Identity (Thomas Pynchon, John Barth, Kurt Vonnegut)
- 4. Revisiting History (E. L. Doctorow, Toni Morrison)
- 5. New ideas, new genres (graphic novel, cyberpunk)
- 6. Critique of literary canon and critique of poststructuralism (Adrienne Rich, Gloria Anzaldua, Barbara Christian)
- 7. Identity and Race (Alice Walker, Amiri Baraka, Lucille Clifton)
- 8. Identity and Ethnicity I (Sandra Cisneros, Amy Tan) 9. Identity and Ethnicity II (Louise Erdrich, Sherman Alexie)
- 10. Identity and Gender (Ursula LeGuin, Adrienne Rich, Olga Broumas)
- 11. Queer Identity (Leslie Feinberg, Olga Broumas)
- 12. Transnational Identity (R. Jarrar, Iva Pekarkova)
- Literatura
- The Columbia history of the American novel. Edited by Emory Elliott - Cathy N. Davidson. New York: Columbia University, 1991, xviii, 905. ISBN 0-231-07360-7. info
- The Heath anthology of American literature. Edited by Paul Lauter. Lexington, Mass.: D.C. Heath, 1990, xxxix, 261. ISBN 0-669-12065-0. info
- Columbia literary history of the United States. Edited by Emory Elliott. New York: Columbia University Press, 1988, xxviii, 12. ISBN 0-231-05812-8. info
- Výukové metody
- discussion-based seminars
group work - Metody hodnocení
- 1) Response papers (1 for each seminar), focusing on one text from the assigned reading
2) final credit test
3) in-class presentation of an argument (based on the novel you read) - Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2707 (combined version)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/AJ3302