PdF:ASPG_ADSR Praxe II. Aktivní doučování - Informace o předmětu
ASPG_ADSR Praxe II. Aktivní doučování
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/20. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Štěpařová (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Asistent pedagoga (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Individuální doučování, jehož cílovou skupinou jsou především romské děti (z lokalit Brno-střed, Židenice, Husovice), by mělo probíhat pravidelně každý týden 2h přímo v rodinném prostředí vybraného dítěte. Cílem doučování je zlepšení prospěchu dítěte a snaha působit na přístup dětí ke škole, ovlivňovat jejich sebevědomí a sebehodnocení.
- Osnova
- Individuální doučování, jehož cílovou skupinou jsou především romské děti (z lokalit Brno-střed, Židenice, Husovice), by mělo probíhat pravidelně každý týden - 2h přímo v rodinném prostředí vybraného dítěte. Tyto děti ze sociálně znevýhodněného prostředí většinou navštěvují ZŠ Merhautova, ZŠ Křenová a ZŠ Nám. 28. října, kde pracují a s námi spolupracují asistenti pedagoga, které rodiče osloví a předají jim své požadavky. Vyučující (Štěpařová) je v kontaktu s asistenty pedagoga, předloží studentovi nabídku dětí na doučování, student si vybere dítě dle svých možností a studované aprobace a poté se domluví první schůzka s rodinou, při které může asistovat asistent pedagoga nebo terénní sociální pracovník neziskové organizace, s níž Kabinet MV úzce spolupracuje. Student by měl do rodiny docházet pravidelně a připravovat se s dítětem do školy, pomáhat při psaní domácích úkolů, vysvětlit vyučovanou látku, připravovat případně i na přijímací řízení vybrané střední školy či učiliště. Při doučování se uplatňuje individuální přístup, který zahrnuje také pravidelnou komunikaci s rodiči a třídními učitelkami dětí, jenž může být zajištěna prostřednictvím „deníčku“ (kdy si dopisuje učitel se studentem MU a díky němuž student má zpětnou vazbu - zjistí, zda dítě zvládá aktuální učivo, na co je nutné se zaměřit a zda jsou patrné pokroky). Také je možná komunikace přes asistenty pedagoga dané školy, kam dítě dochází. Student je v častém kontaktu s rodinou, takže student má také možnost zvyšovat zájem rodičů o školu a také jim ukázat způsob, jak se dítěti věnovat. Studenti si vedou deník, kam zapisují své reflexe z doučování. Zde mohou popsat své zážitky a zkušenosti s doučováním, jak doučování pokračuje, jak se student cítí v prostředí rodiny dítěte, jakým způsobem komunikuje s rodiči dítěte či učiteli. Deník se odevzdává vyučujícímu a je podmínkou k připuštění ke kolokviu, na němž se setkají všichni studenti doučující děti ze sociálně znevýhodněného prostředí a popovídají si společně o svých zkušenostech, pocitech z doučování a navrhnou doporučení pro zlepšení dané aktivity a vzdělávání těchto dětí. Student při jakémkoliv problému či potížích ihned informuje vyučujícího nebo garanta předmětu a s jeho pomocí se situace vyřeší (př. možnost získat na doučování jiné dítě). Studentovi budou také nabídnuty pravidelné měsíční supervize a konzultace s vyučujícím a v případech problémů dítěte s poruchami učení (či jinými) je možná i konzultace s naším speciálním pedagogem, který je pro tyto potřeby osloven.
- Literatura
- GULOVÁ, Lenka, Jiří NĚMEC a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Edukace sociálně znevýhodněných žáků - Romský žák v přípravné třídě z pohledu učitelů. In Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. Brno: Paido, 2007, s. 127-142, 15 s. ISBN 978-80-7315-163-8. info
- ČECH, Tomáš. Němec, J. Včela má pilu aneb Přípravné třídy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2005, 85 s. ISBN 80-210-3727-X. Recenze. Muni.cz. 2006, roč. 2, č. 1, s. 10. ISSN 1801-0806. info
- ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. Volnočasová zařízení a organizace pro romské děti a mládež v rámci města Brna. In GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky a Kabinet multikulturní výchovy PdF MU, 2004. ISBN 80-8633-14-4. info
- Výukové metody
- teoretická příprava - přednášky o Romech a problémech při doučování, praktická část - doučování, analýza - reflexe, supervize - společná setkání
- Metody hodnocení
- Studenti si vedou deník, kde shromažďují své reflexe z doučování. Zde mohou popsat své zážitky a zkušenosti s doučováním, jak doučování pokračuje, jak se student cítí v prostředí rodiny dítěte, jakým způsobem komunikuje s rodiči dítěte či učiteli. Další instrukce a požadavky k podobě deníku budou upřesněny na první schůzce s vyučujícím a pro potřeby, otázky a rady studentů bude vytvořena e-learningová lekce, kde studenti také mohou předat kolegům své dojmy z doučování či poradit ostatním, jak si počínat v nejrůznějších situacích či problémech. V této e-learningové lekci budou samozřejmě upřesněny podmínky k udělení kolokvia, popř. vloženy předlohy deníků bývalých studentů doučujících děti ze sociálně znevýhodněného prostředí.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2441
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/ASPG_ADSR