ASPG_APSP Audiovizuální techniky dětí se znevýhodněním

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/8/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Kateřina Štěpařová (přednášející)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ASPG_APSP/01: Pá 1. 3. 11:00–12:50 učebna 32, K. Štěpařová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je tvorba krátkých videí pro děti s poruchou autistického spektra dle instrukcí rodičů dítěte. Studenti konzultují s rodiči stav dítěte, jeho záliby, stereotypní chování, oblasti, kterých se dítě obává a snaží se spolu vymyslet koncepci, která by byla nejvhodnější pro konkrétní dítě. Poté se studenti scházejí v týmech a natáčejí krátká videa v domácnostech dítěte nebo na místech potřebných dle konzultací rodičů. Snímek je pak zpracován a upraven studenty a předán rodiči, který pak videa představuje svému dítěti. Od rodiče se očekává zpětná vazba. Reflexe rodičů jsou předkládány studentům a jsou konzultovány další vhodné postupy, díky nim se v práci natáčení videí pokračuje. Studenti si mohou přerozdělit role mezi sebou – konzultace s rodiči, hraní rolí dle scénáře, stříhání snímků a jejich finální úprava, vytvoření vhodných kostýmů. Učitel oslovuje vhodné rodiče dětí s PAS, vysvětluje strategie metod a alternativních technik, garantuje aktivity studentů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
1) vytvořit audiovizuální pomůcku pro děti s PAS 2) pojmenovat spefcifika práce s dětmi s PAS 3) vést komunikaci s rodiči dětí s PAS
Osnova
  • 1. Seznámení se s dítětem a rodiči 2. Představení charakteru dítěte, záliby, stereotypního chování, spouštěče amoků, komunikace dítěte, jeho obavy 3. Zvolení vhodné strategie pro vybrané dítě, výroba kostýmu a příprava rolí a scénářů, samotné natáčení snímků, úprava filmů. 4. Předání snímků rodičů, očekáváná zpětná vazba od rodičů. 5. Reflexní setkání studentů, nejlépe i s rodičem, zhodnocení, domluva na další spolupráci.
Literatura
  • PEJČOCHOVÁ, Jana a Zuzana MAKOVSKÁ. Dětský autismus; základní projevy a význam časné diagnostiky. Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi. Praha: Academia, 2009, roč. 53, č. 1, s. 92-99. ISSN 0009-062X. info
  • THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra : dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vydání první. Praha: Portál, 2006, 453 stran. ISBN 8073670917. info
  • SROKOVÁ, Eva a Pavla OLŠÁKOVÁ. Autismus ve školní praxi. Ostrava: Montanex, 2004, 47 s. ISBN 8072251449. info
  • Dětský autismus : přehled současných poznatků. Edited by Michal Hrdlička - Vladimír Komárek. Vydání první. Praha: Portál, 2004, 206 stran. ISBN 8071788139. info
  • ČECHOVÁ, Jana. Autismus a dětská kresba. Edited by Jana Veselá. Brno, 2002, 75 l. URL info
  • NETUŠIL, Radovan. Autismus. Edited by Miroslava Jelínková. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001, 36 s. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, 181 s. ISBN 8085931516. info
Výukové metody
teoretická příprava a praktická realizace díla
Metody hodnocení
prezentace společného projektu v týmu
Informace učitele
http://dennyhometoda.ped.muni.cz/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023.