CJc321 Současné české drama

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
9 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. David Kroča, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 8. 3. 12:00–14:50 učebna 1, Pá 3. 5. 12:00–14:50 učebna 57
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje studenty se základními vývojovými tendencemi v české dramatice po roce 1989.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu si posluchač osvojí dovednost: 1) odborně interpretovat díla české dramatiky po roce 1989, 2) analyzovat literární dílo, 3) zařadit literární dílo do kulturního kontextu.
Osnova
  • 1. České činoherní divadlo a drama 90. let. 2. Současné vývojové trendy v české dramatice. 3. Výrazné osobnosti českého dramatu 90. let. 4. Analýzy vybraných dramat. 5. Sekundární literatura předmětu.
Literatura
  • GILK, Erik, Jana KOLÁŘOVÁ, Radek MALÝ, Lenka POŘÍZKOVÁ a Jan SCHNEIDER. Panorama české literatury. Edited by Lubomír Machala. Vydání první. Praha: Knižní klub, 2015, 303 stran. ISBN 9788024250540. info
  • JUNGMANNOVÁ, Lenka. Příběhy obyčejných šílenství : "nová vlna" české dramatiky po roce 1989. Vydání první. Praha: Filip Tomáš - Akropolis, 2014, 243 stran. ISBN 9788074700873. info
  • V souřadnicích mnohosti : česká literatura první dekády jednadvacátého století v souvislostech a interpretacích. Edited by Alena Šidáková Fialová - Petr Hruška - Lenka Jungmannová. Vydání první. Praha: Academia, 2014, 817 stran. ISBN 9788020024107. info
  • VODIČKA, Libor, Jiří ZIZLER, Petr HRUŠKA a Lubomír MACHALA. V souřadnicích volnosti: česká literatura devadesátých let dvacátého století v interpretacích. Praha: Academia, 2008, 738 s. Česká literatura. ISBN 978-80-200-1630-0. info
Výukové metody
Studenti seminární formou (rozbory a interpretace vybraných děl) budou vedeni k tomu, aby zvládli identifikovat a analyzovat poetiku literáního díla. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat. Hlavní metodou výuky je seminární cvičení.
Metody hodnocení
Podmínkou k ukončení předmětu je aktivní účast při výuce a minimální účast alespoň 80 % výukových hodin.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.