CJp056 Divadelní praktikum 2

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJp056/01: St 15:00–16:50 učebna 19, M. Jindra
Předpoklady
Pro zápis je nutné absolvovat absolvovat předmět Divadelní praktikum 1 (CJp055).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je prakticky seznámit studenty s inscenační tvorbou. Postupně jsou vedeni k tvorbě krátkých divadelních výstupů, od volby předlohy či námětu až po samotnou realizaci. Předmět tak nabízí studentům bližší seznámení s divadelní tvorbou na prostřednictvím vlastní zkušenosti. Na základě vybraného námětu se učí pracovat se situací, jejím rozborem a výstavbou pro následné jevištní zpracování. Na tomto principu si sami, pomocí praktických cvičení, osvojují základní předpoklady pro divadelní zpracování daného námětu. Tímto způsobem se také seznamují teoretickými poznatky z oblasti divadelní teorie (terminologie, divadelní složky, formy a žánry divadla atd.), které jsou s tvorbou inscenace spjaty.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- charakterizovat jednotlivé divadelní složky;
- orientovat se ve výstavbě situace, dramatické situace a jevištní situace;
- využít vybraný námět pro jevištní zpracování;
- vytvořit krátkou jevištní situace, a to na základě zadaného úkolu;
- reflektovat vlastní jevištní tvar či ostatních.
Osnova
  • 1) Úvod do předmětu
  • 2) Seznámení skupiny
  • 3) Dech, hlas, pohyb
  • 4) Pohybová a hlasová improvizace
  • 5) Situace, dramatická situace, jevištní situace
  • 6) Výběr námětu pro divadelní zpracování
  • 7) Tvorba krátkých divadelních výstupů
Literatura
  • ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka. Mluvní výchova dětí. V tomto souboru vydání prv. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2016, 189 stran. ISBN 9788070683057. info
  • MITCHELL, Katie. Umění a řemeslo režiséra. Translated by Ivan Kolman. Vydání první. V Brně: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2015, 327 stran. ISBN 9788074600845. info
  • KOVALČUK, Josef. Téma: autorské divadlo. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2009, 171 s. ISBN 9788086928616. info
  • HOŘÍNEK, Zdeněk. Drama, divadlo, divák. 3. rozš. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008, 209 s. ISBN 9788086928463. info
  • BOAL, Augusto. Games for actors and non-actors. Translated by Adrian Jackson. 2nd ed. New York: Routledge, 2002, xxix, 301. ISBN 0415267080. info
  • BROOK, Peter. Prázdný prostor. Translated by Alois Bejblík. 1. vyd. Praha: Panorama, 1988, 229 s. URL info
  • BERNARD, Jan. Co je divadlo. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 330 stran. info
  • HOŘÍNEK, Zdeněk. Úvod do praktické dramaturgie. 1. vyd. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1980, 89 s. info
Výukové metody
Hlasová a pohybová improvizace, herní jednání, jevištní jednání, práce s textem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen praktickou ukázkou výsledného divadelního tvaru, buď ve formě veřejné produkce či interního skupinového předvedení. Hodnocení probíhá na základě analýzy výsledků činnosti studenta - aktivní zapojení studentů, pravidelná docházka a domácí příprava a reflexe výsledného divadelního tvaru.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.