CJp058 Historie a současnost divadla pro děti a mládež

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 18:00–19:50 učebna 4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s historickým vývojem divadla pro děti a mládež jeho produkcí. Na základě teoretických poznatků i praktických ukázek záznamů divadelní představení určených pro různé věkové kategorie dětí a mládeže účastníci předmětu proniknou do vývoje divadla pro děti v historických souvislostech. Součástí je také návštěva studentů vybraných divadelních představení pro děti a mládež a jejich reflexe.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vysvětlit základní historické kontexty vývoje divadla pro děti a mládež;
- vysvětlit základní divadelní terminologické pojmy;
- reflektovat divácký zážitek, kriticky přistupovat k divadelní produkci pro věkovou skupinu dětí a mládeže;
- zvolit vhodnou divadelní inscenace pro věkovou skupinu dětí a mládeže.
Osnova
  • 1) Základní divadelní terminologie
  • 2) Vymezení pojmů - divadlo pro dospělé, divadlo pro děti a mládež, dětské divadlo
  • 3) Počátky divadla pro děti a mládež
  • 4) Amatérské a profesionální divadlo
  • 5) Divadlo pro děti a mládež v 19. století
  • 6) Divadlo pro děti a mládež ve 20. století
  • 7) Současná produkce divadla pro děti a mládež
Literatura
  • KOLEKTIV AUTORŮ. O velké divadlo pro malé diváky - sborník z ostravské konference o divadle pro děti a mládež 1958. Praha: Orbis, 1959
  • PŘIDAL, Dušan, ed. 15 let činnosti divadla Komorní scéna Brno, činoherního studia pro děti a mládež: 1965-1980. Brno: Komorní scéna, 1980.
  • ČEPORANOVÁ, Drahomíra. Divadelní tvorba pro děti v zrcadle kritiky. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1972.
  • ČEPORANOVÁ, Drahomíra. Cesty českého divadla pro děti a mládež. Praha: Divadelní ústav, 1970.
  • RICHTER, Luděk. Divadlo pro děti. Vydání první. Praha: Dobré divadlo dětem, 2015, 145 stran. ISBN 9788090505506. info
  • ŘEZNÍČKOVÁ, Kateřina. České divadlo pro děti a s dětmi v první polovině 19. století. 1. vyd. Praha: Kant, 2013, 183 s. ISBN 9788074370946. info
  • RICHTER, Luděk. O divadle (nejen) pro děti : úvahy z časopisu ČTVRTletník DDD/Divadlo pro děti 1994-2006. Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem, 2006, 131 s. ISBN 9788090297560. info
  • URBANOVÁ, Alena. Popelka divadla pro děti : o dramaturgii amatérského divadla dospělých pro děti. Edited by Jiří Pokorný. České Budějovice: Krajské kulturní středisko, 1986, 106 s. info
  • BRABEC, Jan, Drahomíra ČEPORANOVÁ, Fantišek ČERNÝ, Alice DUBSKÁ, Milan OBST, Jaromír PACLT, Adolf SCHERL, Bořivoj SRBA a Eva ŠORMOVÁ. Dějiny českého divadla. Vydání I. Praha: Academia, nakladatelství Československé akademie věd, 1983, 706 stran. URL info
  • ADÁMEK, Vladimír. Theatre pour l'enfance en Tchecoslovaquie. Edited by Jarmila Majerová. 1. vyd. Praha: Divadelní ústav, 1980, 48 s. info
  • BRABEC, Jan, Drahomíra ČEPORANOVÁ, František ČERNÝ, Zdeňka JEŘÁBKOVÁ, Ljuba KLOSOVÁ, Jan MALÍK, Milan OBST, Jaromír PACLT, Václav PLETKA, Lya ŘÍHOVÁ, Eva ŠORMOVÁ a Vladimír ŠTĚPÁNEK. Dějiny českého divadla. Vydání I. Praha: Academia, nakladatelství Československé akademie věd, 1977, 657 stran. URL info
  • ČEPORANOVÁ, Drahomíra. České činoherní divadlo pro děti a mládež. 1969, 135, xxvi. info
  • BARTOŠ, Jaroslav, Božena BRODSKÁ, František ČERNÝ, Miroslav KAČER, Josef PLAVEC, Vladimír PROCHÁZKA, Adolf SCHERL a Bořivoj SRBA. Dějiny českého divadla. Vydání I. Praha: Academia, nakladatelství Československé akademie věd, 1969, 429 stran. URL info
  • BARTOŠ, Jaroslav. Dějiny českého divadla. 1, Od počátku do sklonku osmnáctého století. Vyd. 1. Praha: Academia, 1968, 424 s. : i. info
Výukové metody
Přednáška, samostatná práce studentů, práce s videem, práce s textem, diskuzní metody
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem na základě docházky a aktivity studenta v hodině. Součástí hodnocení je také vypracování písemné reflexe z návštěvy divadelního představení určeného pro děti či mládež.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020.