PdF:FC1807 Fyzikální exkurze 2 - Informace o předmětu
FC1807 Fyzikální exkurze 2
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/1. 1 den. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Lukáš Pawera (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC1807/Prez01: Čt 17:00–17:50 laboratoř 85, L. Pawera
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Vzdělávacími cíli předmětu je získání přehledných vědomostí v oblasti současných moderních trendů v oblasti propagace a popularizace přírodovědných předmětů, zejména fyziky a směrů jejich vývoje. Dále pak jsou to dovednosti aplikace fyzikálních metod v oblasti zdravotnictví, energetiky, materiálové a chemické fyzice, v souvislosti s aplikacemi fyzikálních jevů v různorodých oborech lidské činnosti. Mezi hlavní vzdělávací obsahy patří pojmy jako modernizace vědy, propagace, popularizace přírodovědných oborů, organizace a náplň exkurze s přihlédnutím ke věku a zájmu žáků.
Vědomosti: současné moderní trendy v oblasti propagace a popularizace přírodovědných předmětů, zejména fyziky
Dovednosti: aplikace fyzikálních metod v oblasti zdravotnictví, energetiky, materiálové a chemické fyziky, aplikace fyzikálních jevů v různorodých oborech lidské činnosti
Postoje: akceptovat postoj k modernímu popularizačně – motivačnímu charakteru současné propagace přírodovědných předmětů se zaměřením na fyziku
Výstupy: Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- základní orientace v oblasti nabídky exkurzí v Jihomoravském kraji a s tím souvisejících informačních materiálech
- základní organizační schopnosti v oblasti realizace exkurzí
- motivovat – vést žáky moderními popularizačními prostředky k přírodovědným oborům a oblastem vědy, seznámit žáky s vědou - představit žákům základy, postupy a metody vědeckého bádání - Osnova
- Exkurze jsou vždy doprovázeny odborným výkladem, směrovány jsou především do jihomoravského regionu, aby byly studentům finančně dostupné.
- Úvodní exkurze bude směřovat do laboratoří PřF MU, katedry fyzikální elektroniky do laboratoří fyziky plazmatu a fyzikální optiky.
- Předpokládá se exkurze do optických laboratoří FS VUT v Brně, kde se studenti seznámí se základními pokusy s nelineární optikou.
- Literatura
- povinná literatura
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Vyd. 1. Praha: ISV, 1999, 292 s. ISBN 8085866331. info
- JANÁS, Josef. Kapitoly z didaktiky fyziky. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996. ISBN 80-210-1334-6. info
- JANÁS, Josef a Žofie MORAWITZOVÁ. Pedagogická praxe z fyziky. Vyd. 1. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1983, 91 s. info
- doporučená literatura
- Edutainment 2006: International Conference on E-learning and Games Zhejiang University, Hangzhou, Chin
- HOFMANN, Eduard, Boris RYCHNOVSKÝ, Irena PLUCKOVÁ, Hana SVATOŇOVÁ, Jaromír KOLEJKA, Josef TRNA, Vladislav NAVRÁTIL, Daniel BORECKÝ a Helena JEDLIČKOVÁ. Integrované terénní vyučování. Brno: Paido, 2003, 123 s. ISBN 80-7315-054-9. info
- JANÁS, Josef a Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky I. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, 87 s. ISBN 80-210-2056-3. info
- JANÁS, Josef a Masarykova univerzita. Tvořivá činnost učitelů a žáků v přírodovědných předmětech. In Cesty k tvořivé škole. 1. vyd. Brno: Padio, 1996, s. 364-368. Sborník prací pedagogické fakulty MU. ISBN 80-210-1938-7. info
- Výukové metody
- Pozorování, diskuse.
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá v jednorázovém několikahodinovém bloku.
Zápočet je udělen za aktivní účast na pořádaných akcích. Obvykle jde o jeden až dva půldny. - Informace učitele
- http://www.cad.zju.edu.cn/vrmm/edutainment/ popup window
http://www.educationworld.com/students/edutainment/index.shtml - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/FC1807