FC4005 Didaktika chemie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Monika Bortlíková (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC4005/Kombi01: So 23. 3. 14:00–15:50 učebna 7, So 6. 4. 14:00–15:50 učebna 7, So 27. 4. 8:00–9:50 učebna 7, So 11. 5. 18:00–19:50 učebna 7, I. Plucková
FC4005/Prez01: St 18:00–19:50 učebna 7, I. Plucková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle předmětu:
- aktivní didaktická práce s učivem chemie pro ZŠ;
- osvojení si schopností transformace školních chemických informací v rámci poznatkové báze oboru chemie;
- aplikace a interpretace teoretických poznatků Obecné didaktiky a Obecné didaktiky chemie;
- osvojení si alternativních a moderních vyučovacích postupů;
- seznámení se a osvojení si jednotlivých témat probíraných na ZŠ a zvládnutí jejich didaktické interpretace.
Výstupy z učení
Po skončení kurzu student bude schopen • aktivní didaktické práce s učivem chemie pro ZŠ; • osvojení si schopností transformace školních chemických informací v rámci poznatkové báze oboru chemie; • aplikace a interpretace teoretických poznatků Obecné didaktiky a Obecné didaktiky chemie; • osvojení si alternativních a moderních vyučovacích postupů; • seznámení se a osvojení si jednotlivých témat probíraných na ZŠ a zvládnutí jejich didaktické interpretace.
Osnova
  • 1. Seznámení s cílem a smyslem předmětu.
  • 2. Teoretické, technologické, didaktické, experimentální a aplikativní aspekty výuky chemie na ZŠ.
  • 3. Pozorování a pokus v chemii.
  • 4. Směsi.
  • 5. Částicové složení látek.
  • 6. Periodický zákon.
  • 7. Chemické reakce a slučovací poměry.
  • 8. Roztoky a výppočty v chemii.
  • 9. Oxidy, sulfidy, halogenidy, hydroxidy, kyseliny a soli.
  • 10. Vlivy na rychlost chemických reakcí.
  • 11. Redoxní reakce.
  • 12. Uhlovodíky, složení, struktura a vlastnosti.
  • 13. Ekologizace chemického učiva.
  • 14. Diagnóza chemické školní práce.
  • 15. Přírodní organické sloučeniny.
Literatura
  • PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 350 s. info
  • BUDIŠ, Josef, Pier Albino COLOMBO, Irena PLUCKOVÁ a Jiří ŠIBOR. Vybrané přednášky a úvahy z obecné didaktiky chemie - 1. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 82 s. ISBN 80-210-3542-0. info
  • PACHMANN, Eduard a Eduard HOFMANN. Obecná didaktika chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 334 s. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005, 141 s. Škola v praxi, svazek 3. ISBN 80-86633-33-0. info
  • BUDIŠ, Josef. Videopokusy ve výuce chemie. první vydání. Trnava: Trnavská univerzita Pedagogická fakulta, 2002, 4 s. Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Tyrnavi. ISBN 80-89074-47-2. info
  • BUDIŠ, Josef. Chemické pokusy pro ZŠ I. první. Brno: IQ Media Brno, 1998. info
Výukové metody
teoretická příprava
skupinová diskuse
Metody hodnocení
ústní zkouška
Vypracování přípravy na vyučovací hodinu na vylosované téma a jeho obhajoba a zdůvodnění
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.