PdF:FC6401 Specifika vztahu bezpečnosti d - Informace o předmětu
FC6401 Specifika vztahu bezpečnosti dopravy a dopravní výchovy
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC6401/Kombi01: So 2. 3. 13:00–14:50 učebna 1, So 9. 3. 15:00–16:50 učebna 5, So 16. 3. 18:00–19:50 učebna 1, So 13. 4. 18:00–19:50 učebna 1, K. Šmejkalová
FC6401/Prez01: Út 10:00–11:50 učebna 59, K. Šmejkalová - Předpoklady
- FC6400 Úvod do studia - Dopravní služby
Znalost základů obecné pedagogiky a psychologie. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Anotace:
Cílem předmětu je získání přehledných vědomostí o tématu specifika vztahu bezpečnosti dopravy a dopravní výchovy a
to na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na logickou stavbu této vědní disciplíny a na získání znalostí a dovedností,
potřebných pro výuku předmětů zaměřených na dopravu s vědomím, že žáci SŠ jsou budoucí řidiči motorových vozidel.
Předmět je také zaměřen na praktickou činnost učitele jako doprovodu žáků při přesunech (v dopravním prostředí) v rámci školních akcí. V této souvislosti je věnována pozornost na ochranu zdraví a přírody. Předmět je zaměřen na
implementaci prevence rizikového chování v dopravě do minimálních preventivních programů podle charakteru
odborného zaměření SŠ, věkové kategorie žáků, včetně využití dopravního hřiště atd. Do konzultací jsou zařazené
aktivizační metody diskuse, jednoduché případové studie, praktické řešení situací na dopravním hřišti apod.
Cíle: Vědomosti: Ucelený přehled vědomostí o tématu specifika bezpečnosti dopravy a dopravní výchovy s důrazem na vztah probírané látky k lidskému zdraví, přírodě, praxi, technice apod. Dovednosti: Dokázat charakterizovat zásady bezpečného chování v dopravním prostředí jako chodce, cyklisty a řidiče vozidla. Provést dostatečnou analýzu konkrétních rizikových faktorů. Vyuţít probíranou látku pro prevenci v oblasti rizikového chování na střední škole. Dokázat se bezpečně pohybovat s útvarem žáků v dopravním prostředí. Aplikovat poznatky získané v předmětu specifika vztahu bezpečnosti dopravy a dopravní výchovy v pedagogické a technické praxi, včetně prevence. Postoje: Osvojit si hodnoty výchovy ke zdraví, předcházení zranění a úmrtí na pozemních komunikacích. Prohlubovat si hodnoty etického chování a zodpovědnosti vůči sobě a druhým. Prohlubovat si hodnoty k ochraně životního prostředí. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
Základní charakteristiku bezpečnosti dopravy v souvislosti s dopravní výchovou.
Identifikovat a charakterizovat rizikové faktory v dopravě v souvislosti tématem výuky.
Charakterizovat specifika dopravní výchovy v ČR. - Osnova
- Sylabus konzultací (blocích): 1. Dopravní prostředí – charakteristika, legislativní rámec upravující bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích. 2. Systém tvořící dopravní prostředí. Člověk, pozemní komunikace, dopravní prostředek. 3. Násilí a agrese v dopravě. Etické chování v dopravě. Předcházení úrazŧm a úmrtí v souvislosti s dopravou. Životní prostředí. 4. Rizika spojená s přesuny útvarů žáků (v dopravním prostředí) v rámci školních akcí. Rozbor konkrétních problémových situací. 5. Dopravní výchova – základní pojmy. Vztah bezpečnosti dopravy a dopravní výchovy. 6. Prevence v oblasti problematiky bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích. 7. Specifika dopravní výchovy v rodině. Specifika dopravní výchovy v předškolním vzdělávání. 8. Specifika dopravní výchovy na 1. stupni ZŠ. Specifika dopravní výchovy na 2. stupni ZŠ. 9. Specifika dopravní výchovy na různých typech střední školy. 10. Minimální preventivní program. Charakteristika a pravidla tvorba programu. 11. Vytvoření konkrétního preventivního programu nebo jeho části, zaměřené na prevenci v dopravním prostředí s využitím znalostí zásad bezpečnosti v dopravě. 12. Autoškola. Další vzdělávání v oblasti bezpečnosti a provozu na pozemních komunikacích – získávání řidičského oprávnění, zdokonalování odborné způsobilosti, profesní vzdělávání.
- Literatura
- povinná literatura
- MIOVSKÝ, M., BÁRTÍK, P. Primární prevence rizikového chování ve školství: [monografie. Vyd. 1. Praha: Sdruţení SCAN, c2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
- SCHRÖTER, Z. Autoškola? Pohodlně!: duben 2014. 12., aktualiz. vyd. Plzeň: Agentura Schröter, 2014. ISBN 978-80- 87803-02-8.
- doporučená literatura
- Zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné zpŧsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonŧ, v aktuálním znění.
- Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonŧ, v aktuálním znění.
- Autoškola. Praha: Business Media CZ, s.r.o., 2015. ISBN 978-80-87388-28-0.
- VEBEROVÁ, E. Těšíme se do školy. 4. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
- ŢIŢKOVÁ, P. Dopravní výchova s Tondou a Barunkou: pracovní listy a aktivity pro 1. a 2. třídu ZŠ : bezpečně pěšky i na kole. 1. vydání. Praha: Fragment, 2016. ISBN 978-80-253-2706-7.
- ŠUCHA, M. Dopravní psychologie pro praxi: výběr, výcvik a rehabilitace řidičů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4113-0.
- Dopravní výchova: výchova ke zdraví : [praktické náměty pro výuku Výchovy ke zdraví na 2.stupni ZŠ]. Praha: Raabe, c2012. ISBN 978-80-87553-72-5. Dopravní výchova: výchova ke zdraví : [praktické náměty pro výuku Výchovy ke zdraví na 2.stupni ZŠ].
- Výukové metody
- Přednáška, diskuse, samostatná práce studentů.
- Metody hodnocení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
Základní charakteristiku bezpečnosti dopravy v souvislosti s dopravní výchovou.
Identifikovat a charakterizovat rizikové faktory v dopravě v souvislosti tématem výuky.
Charakterizovat specifika dopravní výchovy v ČR.
Využívat adekvátním způsobem poznatky z tematických okruhů konzultací ve výchovně vzdělávacím procesu,
včetně prevence.
Dokáže se bezpečně pohybovat s útvarem žáků v dopravním prostředí.
Účast na praxi – dopravním hřišti, v rozsahu 4 h; Zpracování vybrané problematiky k tématu 10., 11. a diskuse v rámci kolokvia; - Informace učitele
- Studijní distanční texty: http://www.ibesip.cz/;Národní strategie bezpečnosti silničního provozu (http://www.ibesip.cz/Národni-strategie-BESIP); Studijní materiály předmětu v ISu http://is.muni.cz/el/1441/jaro2015/UOPK_4001/um/
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Určeno pro zaměření - Dopravní služby.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/FC6401