PdF:FJ1004 Cvičení ze syntaxe - Informace o předmětu
FJ1004 Cvičení ze syntaxe
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Naděžda Hrůzová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FJ1004/01: Po 10:00–10:50 učebna 54, N. Hrůzová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE) (2)
- Cíle předmětu
- Kurz doplňuje předměty Syntax 1 a 2 (přednášku i seminář). Seminář slouží k procvičování otázek teoreticky přednesených v přednáškách Syntax 1 a 2 a k dalšímu prohlubování pochopení struktury francouzského jazyka na základě četby textů, rozboru vybraných vět a cvičení z francouzských univerzitních zdrojů. Cílem semináře je umožnit studentům získat kontrastivní pohled na francouzskou větu a pochopit skladbu francouzského písemného projevu, jeho specifika, koordinační a subordinační vztahy a slovosled v jednotlivých typech vět.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu je student schopen: porozumět stavbě francouzské věty jednoduché i souvětí, analyzovat větné členy v jednoduché větě i v souvětí, rozpoznat typy vět v souvětí a orientovat se v jejich vzájemných vztazích a typech, vysvětlit vyskytující se gramatické jevy a syntaktickou provázanost, ysvětlit nové tendence ve francouzském jazyce, aplikovat získané poznatky v praxi – četba složitějších textů.
- Osnova
- 1. Větné členy a vztahy mezi nimi (koordinace, subordinace). (3 výukové jednotky) 2. Vztahy mezi větami se zaměřením na užití časů a způsobů. (3 výukové jednotky) 3. Participia a jejich používání ve francouzské syntaxi. 4. Přímá a nepřímá řeč, polopřímá řeč. Souslednost časová. (2 výukové jednotky) 5. Slovosled ve francouzské větě ve srovnání s češtinou. 6. Interpunkce, rozdíly mezi češtinou a francouzštinou. 7. Současné tendence v jazyce, vlivy ostatních jazyků.
- Literatura
- povinná literatura
- SEKVENT, Karel. Slovní druhy a jejich větně-členské funkce ve francouzštině. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 54 s. ISBN 978-80-210-5881-1. info
- CADIOT-CUEILLERON, Jeanne, J.-P FRAYSSINHES, L. KLOTZ, N. LEFEBVRE DU PREŸ a J. de MONTGOLFIER. Grammaire : cours de civilisation française de la Sorbonne : 350 exercices. Paris: Hachette, 1992, 175 stran. ISBN 2010162897. info
- doporučená literatura
- RIEGEL, Martin, Jean-Christophe PELLAT a René RIOUL. Grammaire méthodique du français. 6e édition. Paris: PUF, 2016, xliii, 110. ISBN 9782130732853. info
- RIEGEL, Martin, Jean-Christophe PELLAT a René RIOUL. Grammaire méthodique du français. 5e éd. Paris: PUF, 2014, xliii, 110. ISBN 9782130627562. info
- SIRÉJOLS, Évelyne a Pierre CLAUDE. Grammaire : 450 nouveaux exercices. Paris: CLE International, 2002, 219 stran. ISBN 2090337427. info
- GREVISSE, Maurice a André GOOSSE. Le bon usage : grammaire francaise. 12th ed. Paris: Duculot, 1991, xxxviii, 1. ISBN 2801109703. info
- Výukové metody
- Seminář.
- Metody hodnocení
- Ukončení: zápočet. Požadavky: docházka a závěrečný test (úspěšnost min. 70%)
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/FJ1004