PdF:NJ2MP_4DID Didaktika 4 - Informace o předmětu
NJ2MP_4DID Didaktika 4
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Am Ende des Kurses sind die Studierenden fähig die untengenannten Themen der Fremdsprachendidaktik zu verstehen und zu erklären. Das Ziel von diesem Unterrichtsfach ist, die Grundkenntnisse über die Ausnützung der authentischen Texte im Fremdsprachenunterricht zu bekommen und mit ihnen zu arbeiten. Weiter werden Themen bearbeitet wie: Methoden des Testens und Prüfens, theoretische Grundlagen für die Fehlerklassifikation und Diferenzierung (z.B. bei Legasthenie) im Unterricht. Wichtig ist auch, Informationen über die Möglichkeiten der Selbstbewertung der Schüler zu gewinnen. Alle gewonnenen theoretischen Informationen werden nach Möglichkeiten im studienbegleitenden Praktikum erprobt und in didaktischen Seminaren evaluiert. Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit principy výuky němčiny jako cizího jazyka v níže jmenovaných tématech. Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice využívání autentických textů v cizojazyčné výuce, způsobech a metodách testování a zkoušení a teoretických východiscích klasifikace chyby a diferencovaných přístupů k výuce. Těžiště tvoří získání dovedností v oblasti práce s textem ve výuce, vytváření vlastních učebních materiálů, schopnost vytváření kvalitních jazykových testů a kompetentního přístupu k chybě a jejímu odstraňování, zohledňování žáků se specifickými poruchami učení. Důležité je posilování schopnosti sebehodnocení u žáků a také vytváření schopnosti kritické analýzy základních výukových standardů a implementace výsledků této analýzy do jazykové výuky. Všechny teoretické znalosti se podle možností uplatňují ve výuce během pedagogických praxí a jsou v seminářích didaktiky opět evaluovány.
- Výstupy z učení
- Am Ende des Kurses sind die Studierenden fähig die untengenannten Themen der Fremdsprachendidaktik zu verstehen und zu erklären: Testen, Prüfen und Literaturdidaktik und Landeskundedidaktik.
- Osnova
- 1. Literaturdidaktik Didaktika literatury – práce s lyrickým literárním textem (funkce a cíle lyrického literárního textu v cizojazyčné výuce, kritéria výběru textů, metody práce s lyrickým textem ve výuce, konkrétní poezie ve výuce němčiny). 2. Landeskundedidaktik Studierende werden mit drei grundlegenden Ansätzen der Vermittlung der landeskundlichen Themen, mit dem interkulturellen Ansatz detailierter und dem projektorientierten Lernen bekannt gemacht 3. Testen und Prüfen Testování a zkoušení v cizojazyčné výuce (typy testů, typy testovacích úloh v komunikativní cizojazyčné výuce). 3. Fehlertherapie Práce s chybou (chyba – vymezení pojmu, oprava chyb a terapie) . 4. Bewertung - Selbstbewertung, Evaluierung Hodnocení - sebehodnocení, evaluace; inovativní přístupy v hodnocení jazykových znalostí a dovedností. 5.Moderne Standards für den Fremdsprachenunterricht Moderní standardy (Rámcový vzdělávací program) a školní vzdělávací programy 6. Europäische Dimensionen der Sprachenpolitik Evropské standardy, evropská dimenze jazykové politiky, Evropské jazykové portfolio.
- Literatura
- JANÍKOVÁ, Věra. Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2000, 97 s. 3231/Pd-9/2000-17/92. ISBN 80-210-2344-9. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Didaktik des Deutschen als Fremdsprache. Anmerkungen zu aktuellen Themen mit Aufgaben zum Selbststudium. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 86 s. x1. ISBN 80-210-3782-2. info
- NOVÁKOVÁ, Sylva. Portfolio Européen des languages :pour les éleves jusqu'al'âge de 11 ans en République Tcheque. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2002, 22 s. ISBN 80-7238-216-0. info
- PERCLOVÁ, Radka. Portfolio Européen des languages :pour les éleves de 11 â 15 ans en République Tcheque. Praha: Fortuna, 2001, 33 stran. ISBN 8071687960. info
- JANÍKOVÁ, Věra, RNDR.BOHUSLAVOVÁ LIBUŠE,M.A., PAEDDR.LIPTÁKOVÁ ZUZANA,PHD., MGR. ŠPRUNGLOVÁ VĚRA a MGR.TÁBORSKÁ JANA. Evropské jazykové portfolio. 1. vyd. Praha: Scientia,spol.s r.o. Praha, 2002, 40 s. ISBN 80-7183-259-6. info
- LITTLE, D. G. a Radka PERCLOVÁ. Evropské jazykové portfolio : příručka pro učitele a školitele. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, 2001, 93 s. info
- Výukové metody
- Seminar mit Präsentationen von Unterrichtsentwürfen und Diskussionen seminář s prezentacemi výukových návrhů a diskusemi
- Metody hodnocení
- Das Seminar wird mit einer mündlichen Prüfung abgeschlossen, die Themen werden im Seminar näher bestimmt. Jeder Studierende präsentiert außerdem einen Unterrichtsentwurf.
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován naposledy.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět se realizuje jako NJ_M308 Práce se slovní zásobou.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/NJ2MP_4DID