PdF:OV2RC_DOV1 Didaktika OV 1 - Informace o předmětu
OV2RC_DOV1 Didaktika OV 1
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- konzultace. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Občanská výchova pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen: charakterizovat cíle OV (klíčové kompetence, očekávané výstupy), zhodnotit význam výchovné složky předmětu,posoudit možnosti využití didaktických prostředků ve výuce, vysvětlit základní principy vymezených výukových metod, dokázat je aplikovat v tématech OV a následně provést jejich reflexi.
- Osnova
- Vyučovací předmět občanská výchova na základní škole, jeho historie a současné pojetí v aktuálních kurikulárních dokumentech (RVP ZV). Taxonomie vzdělávacích cílů (Bloomova, Niemierkova, Krathwohlova) a jejich využití v OV. Didaktická analýza učiva OV, aplikace Brunerova konceptu struktury vědomostí. Didaktické prostředky ve výuce OV (analýza učebnic) Monologické výukové metody v OV. Dialogické výukové metody v OV. Metoda řešení morálních dilemat v rámci OV. Skupinová a kooperativní výuka na hodinách OV. Sociální přístup k výuce OV (metody inscenační, simulační, didaktické hry). Induktivní a deduktivní výuka OV. Kritické myšlení a jeho techniky na učivu OV.
- Literatura
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
- VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků : metodické náměty k realizaci průřezových témat. Vydání 1. Praha: Portál, 2008, 126 stran. ISBN 9788073673864. info
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyd. 1. Stařeč: INFRA, 2005, 113 s. ISBN 8086666247. info
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
- HRACHOVCOVÁ, Marie. Metodická příručka k učebnici Občanská výchova pro 9. ročník základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2000, 127 s. ISBN 80-7182-094-6. info
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 101 s. ISBN 80-7178-220-3. info
- PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
- Výukové metody
- Diskuse a 80% aktivní účast - plnění úkolů zadaných na seminářích.
- Metody hodnocení
- Písemná seminární práce - analýza a komparace realizace vyučovacího procesu hodin OV, rozsah 4 strany- zápočet z probírané problematiky.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/OV2RC_DOV1