PdF:OVp020 Inroduction to Didactics of Ci - Course Information
OVp020 Inroduction to Didactics of Civics and Social Science 2
Faculty of EducationSpring 2019
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (lecturer)
- Guaranteed by
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Department of Civics – Faculty of Education
Supplier department: Department of Civics – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- OVp020/01: Wed 9:00–9:50 učebna 33, R. Štěrba
OVp020/02: Tue 12:00–12:50 učebna 4, R. Štěrba
OVp020/03: Mon 14:00–14:50 učebna 27, R. Štěrba
OVp020/04: Mon 11:00–11:50 učebna 54, R. Štěrba
OVp020/05: Mon 15:00–15:50 učebna 37, R. Štěrba - Prerequisites
- OVp015 Inroduction to Didactics of Civics and Social Science 1
Graduation of the course Introduction to Didactics of OV and ZSV 1. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Civics and Social Studies Basic with a view to Education (programme PdF, B-SPE)
- Basics of Social Studies for Education (programme PdF, B-SPE)
- Course objectives
- The aim of the subject is to reflect the interdisciplinary concept of civic education, offering the possibility of its holistic grip on the basis of the so-called Toronto model as an inspiration. It also deals with the topic of education for citizenship abroad. The student is able to describe the concept of the subject of civic and social science, to explain the main ideas of curricular reform, to compare the concepts of civic and social science. Student characterizes the interdisciplinary concept of the subject in relation to the conception of the so called Toronto model. Student describes education for citizenship abroad.
- Syllabus
- 1) Civic Education (OV) in Elementary School, Primary School, National School, and Social Sciences Basics (SS). 2) Curriculum reform, the concept of the so-called four pillars, and the White Paper in relation to OV and ZSV. 3) to 4) Week: Education for Citizenship (VkO) in the RVP ZV, Comparison with OV, Conformity and Differences. 5) to 6) week: ZSV and Civil and Social Sciences (OSZ) in FEP GV, RVP SOV, pupils' participation. 7) to 8): Interdisciplinary concept of VkO, continuity to OSZ, holistic framework of the subject. 9) to 10th week: Holism in the so-called Toronto Model of Global Education, inspiration for the concepts of VkO and OSZ. 11) to 12) Week: Education for Citizenship Abroad.
- Literature
- required literature
- SOUKUP, Petr, ed. a KŘEČKOVÁ, Simona. Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy. 1. vyd. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2010. 151 s. ISBN 978-80-211-0609-3.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2017. Dostupný z:
- STANĚK, Antonín. Výchova k občanství a evropanství. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007. ISBN 978-80-7182-224-0.
- HRACHOVCOVÁ, Marie, Viola HORSKÁ and Jan ZOUHAR. Pomáháme při tvorbě školního vzdělávacího programu : vzdělávací obor Výchova k občanství. 1. vyd. Albra: SPL - Práce, 2007, 127 s. ISBN 9788073610364. info
- Učení je skryté bohatství : zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století". Translated by Michal Jon. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997, 125 s. info
- PIKE, Graham and David SELBY. Globální výchova. Translated by Monika Cahová - Milan Caha. V Praze: Grada, 1994, 322 s. ISBN 8085623986. info
- recommended literature
- Citizenship Education at School in Europe. Eurydice, 2017. Dostupné z: https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/images/6/68/215_EN_Citizenship_2017_N.pdf
- TORNEY-PURTA, Judith., et al. (Eds.). Civic education across countries: Twenty-four national case studies from the IEA Civic Education Project. Amsterdam: IEA, 2001. 237 s. ISBN: 9051668341.
- BEZCHLEBOVÁ, Mária. Tvoříme ŠVP v SOŠ a SOU: dějepis a výchova k občanství v kurikulární reformě. 1. vyd. Úvaly: Albra, 2006. ISBN 80-7361-035-3.
- STUCHLÍKOVÁ, I. a kol. Oborové didaktiky : vývoj – stav – perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 465 s. ISBN 978-80-210-7769-0.
- Národní program rozvoje vzdělávání v České republice : Bílá kniha. Edited by Jiří Kotásek. Praha: Tauris, 2001, 98 s. ISBN 8021103728. info
- HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Druhé rozšířené a dopln. Brno: Paido, 2000, 127 stran. ISBN 8085931850. info
- PALOUŠ, Radim. Totalismus a holismus. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996, 148 s. ISBN 8071842818. info
- HOŘEJŠOVÁ, Danuše. Didaktika občanské nauky a základů společenských věd. Vyd. 1. V Praze: Naše vojsko, 1994, 63 s. ISBN 8020604421. info
- Teaching methods
- Discussion, individual and team work, explanation.
- Assessment methods
- 80% active participation, oral examination.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually. - Listed among pre-requisites of other courses
- Enrolment Statistics (Spring 2019, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2019/OVp020