PdF:PDR_PKSS Kurikulární studia - Informace o předmětu
PDR_PKSS Kurikulární studia
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/10. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Vohradská
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD4) (2)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je, aby studenti hlouběji porozuměli kurikulu, a kladli si otázky, které mohou vést k jeho dalšímu zkoumání a inovaci v návaznosti na širší kurikulární kontext své disertační práce (s využitím již získaných zkušeností z jejího zpracovávání).
- Osnova
- Historický vývoj kurikula, teorie kurikula, kurikulární dokumenty, formy kurikula, determinanty kurikula, výzkum kurikula, inovace kurikula, ontodidaktická transformace, psychodidaktická transformace, skryté kurikulum.
- Literatura
- povinná literatura
- Apple, M. F. Ideology and Curriculum. New York: RoutledgeFalmer, 2004.
- Connelly, F. M. The SAGE Handbook of Curriculum and Instruction. Thousand Oaks: Sage, 2008.
- Dostál, A. M. K základním problémům obsahu vzdělávání. Praha: SPN, 1975.
- Ellis, A. Exemplars of Curriculum Theory. Larchmont: Eye On Education, 2003.
- Flinders, D. J., Thornton, S. J. The Curriculum Studies Reader. New York: RoutledgeFalmer, 2004.
- Jackson, P. W. Handbook of Research on Curriculum. New York: Macmillan, 1992.
- Knecht, P., Janík, T. a kol. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008.
- Malewski, E. Curriculum Studies Handbook: The Next Moment. New York: Routledge, 2010.
- Janík, T., Maňák, J., Knecht, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009.
- Maňák, J., Janík, T., Švec, V. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008.
- Mcneil, J. D. Contemporary Curriculum: In Thought and Action. Hoboken: John Wiley & Sons, 2009.
- Pařízek, V. K obsahu vzdělání a jeho soudobým proměnám. Praha: SPN, 1984.
- Pinar, W. F. International Handbook of Curriculum Research. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2003.
- Pinar, W. F., Reynolds, W. M. et al. Understanding Curriculum. New York: Peter Lang : 2006.
- Posner, G. Analyzing the Curriculum. New York: McGraw-Hill: 2003.
- Robinsohn, S. B. Bildungsreform als Revision des Curriculums. Berlin: Luchterhard, 1967.
- Schiro, M. S. Curriculum Theory: Conflicting Visions and Enduring Concerns. Thousand Oaks: Sage, 2008.
- Walterová, E. Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: MU, 1994.
- Výukové metody
- diskuse, samostatné studium odborné literatury
- Metody hodnocení
- Kriticky zhodnotit minimálně dvě zahraniční teoretické či empirické studie tematicky spadající do oblasti kurikulárních studií s návazností na disertační práci studenta (např. z časopisu Journal of Curriculum Studies, Curriculum Inquiry apod.).
Obhájit alespoň částečně realizovaný projekt kurikulárního výzkumu (jako základ disertační práce). - Informace učitele
- Studie z časopisů: Pedagogika, Pedagogická orientace, Orbis scholae, Journal of Curriculum Studies, Curriculum Inquiry, Curriculum Journal, Journal of Curriculum and Instruction, Journal of Curriculum and Pedagogy, Journal of Curriculum Theorizing aj.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/PDR_PKSS