PdF:RJc035 Seminář ze syntaxe ruštiny 1 - Informace o předmětu
RJc035 Seminář ze syntaxe ruštiny 1
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Janina Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Oxana Truhlářová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 22. 2. 10:00–11:50 učebna 6, Pá 8. 3. 10:00–11:50 učebna 6, Pá 22. 3. 10:00–11:50 učebna 6, Pá 5. 4. 10:00–11:50 učebna 6, Pá 26. 4. 10:00–11:50 učebna 6, Pá 10. 5. 10:00–11:50 učebna 6
- Předpoklady
- Znalost ruštiny na úrovni B2-C1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Ruský jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je systematizování a upevnění poznatků o syntaktickém systému ruštiny; osvojování probírané v předmětu syntax 1 látky na praktickém jazykovém materiálu. Seminář bude také zaměřen na shody a rozdíly v porovnávacím česko-ruském plánu. Pozornost bude také věnována problematice překladu ruských syntaktických konstrukcí do češtiny a naopak.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen
kategorizovat syntaktické jevy ruštiny;
ukázat rozdíly ve stavbě věty v ruštině a češtině;
tvůrčím způsobem aplikovat nabyté znalosti;
použít získané informace k zdokonalení schopnosti adekvátního překladu z češtiny do ruštiny a naopak. - Osnova
- 1. Určování syntaktických vztahů v ruském textu.
- 2. Analýza větného základů. Porovnání s češtinou.
- 3. Určování rozvíjejících větných členů. Způsoby jejich vyjádření v ruštině.
- 4. Rozbor věty dvojčlenné a jednočlenné.
- 5. Porovnání vět neúplných a eliptických.
- 6. Rozbor vět s několikanásobnými větnými členy.
- 7. Analýza vět s volně připojenými větnými členy, polovětnými konstrukcemi a vsuvkami.
- 8. Slovosled. Porovnání slovosledu v ruské a české výpovědi.
- 9. Analýza a klasifikace souvětí. Rozbor souřadných souvětí.
- 10. Souvětí podřadné. Syntaktická analýza.
- 11. Analýza a klasifikace souvětí bezespoječného.
- 12. Složitá souvětí. Jejich rozbor. Procvičování interpunkce v souvětích.
- Literatura
- povinná literatura
- VALGINA, N.S. Sovremennyj russkij jazyk. Šesté. Moskva: Logos, 2001. info
- FLÍDROVÁ, Helena a Stanislav ŽAŽA. Sintaksis russkogo jazyka v sopostavlenii s češskim. První. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 163 s. Skriptum. ISBN 80-244-1104-0. info
- ROZENTAL', Ditmar El'jaševič, Irina Borisovna GOLUB a Margarita Aleksejevna TELENKOVA. Sovremennyj russkij jazyk. 8-e izd. Moskva: Ajris-press, 2006, 443 s. ISBN 5811218524. info
- doporučená literatura
- LEBEDEVA, M.N. Slovar-spravočnik sintaksičeskoj sočetajemosti glagolov. Moskva, 2006.
- Russkij jazyk : enciklopedija. Edited by Jurij Nikolajevič Karaulov. Moskva: Bol'šaja rossijskaja enciklopedija, 2003, 703 s. ISBN 5710774308. info
- BĚLIČOVÁ, Helena a Ludmila UHLÍŘOVÁ. Slovanská věta. Vyd. 1. Praha: Euroslavica, 1996, 277 s. ISBN 8085494272. info
- BĚLIČOVÁ, Helena a Jan SEDLÁČEK. Slovanské souvětí. 1. vyd. Praha: Academia, 1990, 227 s. ISBN 8020002987. info
- Výukové metody
- Seminář. Pravidelná příprava na výuku a plnění domácích úkolů. Individuální a skupinová práce.
- Metody hodnocení
- Podmínky pro udělení zápočtu:
aktivní účast na seminářích;
plnění domácích úkolů;
úspěšné zvládnutí zápočtové písemné práce. - Vyučovací jazyk
- Ruština
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Studijní opory:
http://ruslng.narod.ru/pravila/syntax/syntaxis.html
http://www.portal-slovo.ru/philology/355/
http://gramota.ru/
Dril "Syntaktická terminologie"
https://is.muni.cz/auth/dril/index?akce=subscription;oblast_id=181;ucebnice_id=28162
Dril "Syntaktická terminologie 2"
https://is.muni.cz/auth/dril/manage?akce=show_ucebnice;ucebnice_id=28650 - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/RJc035